De chemicaliëntanker Canaletto moet BASF Ludwigshafen voortaan ook onder extreme laagwateromstandigheden verzekeren van chemicaliënaanvoer over water. Gefo, Neptun Ship Design Rostock en DST Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme in Duisburg zorgden voor de geoptimaliseerde romp van dit 110-meterschip, dat vervolgens via Rensen-Driessen in China werd gebouwd en bij Dolderman in Dordrecht werd afgebouwd. Het schip kan bij een diepgang van 1,20 meter nog leveringszekerheid bieden.
Miljoenenschade
Tijdens de extreme laagwaterperiode van 2018 liep de Rijnvaart letterlijk aan de grond en stokte de grondstoffenaanvoer bij onder meer BASF. Met een miljoenenschade als gevolg. Daarom zijn in opdracht van het chemieconcern de bakens in de scheepsbouw verzet. Zo is de Canaletto zeer licht gebouwd en uitgerust met twee schroeven. Die hebben een diameter van 1,40 meter.
Ze zijn in vergelijking met andere voor laagwater geoptimaliseerde schepen ongeveer 24% groter, maar ook efficiënter. Het schip is voorzien van acht RVS-tanks (waarvan zes verwarmd) met de beide andere uitgerust voor extreem bijtende lading. Nog niet eerder is een drie-partijenschip voor simultaan vervoer van verschillende chemische stoffen met een dergelijke tank-indeling gerealiseerd. Hierdoor is de Canaletto het meest veelzijdige chemieschip in de 150 schepen tellende Gefo-vloot.
Dieselelektrisch
De Canaletto heeft een dieselelektrische hybride voortstuwing. Vier Volvo D13 Stage V-generatoren en twee Oswald 500 eKW permanent- magneetmotoren drijven de beide schroeven aan in een straalbuis. Ook de boegschroefinstallatie is elektrisch aangedreven. Speciale watergekoelde scheepsbatterijen maken het schip in havens en bij korte reizen of manoeuvreren emissievrij. Werkina leverde de elektrische installatie en het geavanceerde power managementsysteem. Ook leverde Werkina het Kenfeld motormanagement- systeem dat alle data van de voortstuwing registreert.
Gefo is een grote speler in de tankvaart én een vooraanstaande deelnemer in het certificatieprogramma van Green Award. De rederij heeft zowel voor zeeschepen als binnenvaartschepen extra inspanningen geleverd op het gebied van kwaliteit, veiligheid en milieu. Dit resulteerde tot nu toe in 18 Green Award-gecertificeerde zeeschepen en meer dan 50 gecertificeerde binnenvaartschepen.
Zusterschepen
Shipyard Den Breejen in Hardinxveld- Giessendam bouwde de LPG-tanker Schloss Tramontana af voor Gefo. Schloss Tramontana volgde kort na de oplevering van haar zusterschip Slot York. Met de Schloss Imola en Schloss Quedlinburg volgen in het tweede kwartaal van dit jaar nogmaals twee zusterschepen. De Schloss Tramontana (110 x 11,45 x 5,40 meter) bezit acht cilindrische tanks met een totale capaciteit van 2850 kubieke meter. Voor de voortstuwing zijn twee Mitsubishi motoren met 1,60 meter grote schroeven en een Flextunnel geïnstalleerd. Waarmee ook de Schloss Tramontana is geoptimaliseerd voor laagwater.
Met haar lage kruiplijn heeft deze gastanker een groot vaargebied. Ze voldoet bovendien aan de hoogste ADN-eisen. Zelfs meer dan voorgeschreven, want Gefo liet standaard gasdetectiemeters in de tankopstelruimten naast de ladingtanks installeren. Ook is er een brughoogte-detectiesysteem aan boord dat werkt via GPS. Dit geeft, afhankelijk van de snelheid van het schip en de relatieve hoogteparameters van zowel schip als brug, een waarschuwing met informatie.
Verder is er een alarmsysteem voorzien dat moet bewaken dat de roerganger niet in slaap valt. Alle essentiële apparatuur aan boord is bovendien dubbel uitgevoerd. De Canaletto is ontworpen om op termijn over te schakelen op alternatieve brandstoffen, zoals groene waterstof, methanol, ammoniak of brandstofcellen.
Dit artikel verscheen eerder in Schuttevaer.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?