Met de aansluiting van APMT wordt nu driekwart van het terminalvolume en 60% van het volume van de barge operators in de Rotterdamse haven via Nextlogic ingepland.
Voor het einde van het jaar zou 90% van het totale volume door het systeem moeten worden ingepland, zo luidt de ambitie. Momenteel zijn vijftien barge operators aangesloten, daar moeten er dit jaar nog acht bijkomen. ‘Binnen afzienbare tijd’ moeten ook de eerste vletwerkers en empty depots meedraaien in de planning, meldt Nextlogic-directeur Sijbrand Pot.
Eerder sprak Pot de verwachting uit dat 100% van het containervervoer per binnenvaartschip dit jaar via Nextlogic zou worden gepland. Om dat voor elkaar te krijgen ligt verplicht gebruik van het systeem nadrukkelijk op tafel, zei Pot in een interview met NT. Want: ‘Hoe hoger dit volume, hoe efficiënter iedereen kan werken.’
Voor de integrale planning geven barge operators vooraf voor elk binnenvaartschip aan Nextlogic de bezoek-, rotatie- en ladinginformatie door. Terminals doen datzelfde voor de beschikbare kadecapaciteit. Nextlogic vergelijkt deze informatie met elkaar en creëert voor iedere partij een zo goed mogelijk schema. De planning moet 24/7 automatisch worden geoptimaliseerd. Door die integrale planning moeten binnenvaartschepen in de haven sneller worden afgehandeld en terminals hun kades optimaal kunnen benutten.
Eerder liet het Havenbedrijf weten dat 80 tot 100% van het volume wenselijk is voor een optimale planning.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?