‘FOD Waal’ is deze week aangekomen bij Holland Shipyards in Werkendam waar het schip wordt omgebouwd van dieselaandrijving naar waterstofaandrijving.
Voor rederij Future Proof Shipping is het de tweede verbouwing van een bestaand schip. De ‘FOD Maas’ heet nu ‘H2 Barge 1’ en kreeg een brandstofcel geïnstalleerd. Dit schip wordt geëxploiteerd door BCTN en pendelt een paar keer per week tussen Rotterdam en Meerhout met lading van sportmerk Nike.
Nu volgt dus de verbouwing van de ‘Waal’, die straks de ‘H2 Barge 2’ wordt. De verbrandingsmotoren worden verwijderd en het schip krijgt een brandstofcel, waterstofopslag, accupakketten en een elektrische aandrijflijn. De verbouwing moet in het eerste kwartaal van 2024 zijn afgerond. Het is nog niet bekend voor welke verlader het schip gaat varen.
Future Proof Shipping wil voor 2028 tien schepen met een waterstofmotor in de vaart hebben die worden geëxploiteerd en verhuurd aan logistieke dienstverleners en verladers.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?