Overnachtingshaven Spijk met 50 ligplaatsen open voor binnenvaart

Europese wetgeving

De overnachtingshaven voor de binnenvaart bij het Gelderse Spijk is officieel geopend. Volgens Europese wetgeving moeten schippers elke 30 kilometer de mogelijkheid hebben te rusten. De aanleg van de 50 extra plekken is een van de maatregelen van Rijkswaterstaat om aan die regels te voldoen.

Aan demissionair minister Harbers van IenW de eer om de overnachtingshaven officieel te openen. Foto: Paul van Baardwijk

Om zich te kunnen houden aan de voorgeschreven vaar- en rusttijden moet er voor binnenvaartschippers op elke 30 kilometer een mogelijkheid zijn om te rusten langs de door Brussel aangewezen Ten-T routes. Om invulling te geven aan deze regelgeving is er bij Spijk, waar de Rijn het land binnenstroomt, een overnachtingshaven gerealiseerd.

De nieuwe haven biedt plek aan 50 binnenvaartschepen van 135 meter, daarbij zijn er twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en een ligplaats voor schepen met gevaarlijke ladingen. Er zijn negen steigers en een auto-afzetplaats, iedere ligplaats is voorzien van walstroom. De haven is al sinds 1 februari 2024 toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. ‘De haven wordt inmiddels ook al veelvuldig gebruikt’, meldt Rijkswaterstaat. ‘In het eerste weekend na opening waren de 50 ligplaatsen nagenoeg voor de helft bezet.’

Europees geld

De aanleg van de slaapplaats valt binnen het project ‘Toekomstvisie Waal’. Onder dit plan vallen ook de verbreding van de invaart en het verlengen van ligplaatsen bij Haaften en het moderniseren van de overnachtingshaven bij Lobith. Samen bieden de dichtbij elkaar gelegen havens bij Lobith en Spijk nu zo’n 70 ligplaatsen voor de binnenvaart.

De overnachtingshaven bij Spijk is aangelegd door Boskalis en is mede gefinancierd door Connecting Europe Facility (CEF) Transport, een Europese subsidieregeling rond het Trans-European Transport Network (Ten-T). Uit het Europese papierwerk blijkt dat hier iets meer dan 11 miljoen euro voor is vrijgemaakt, op een verwachte totale investering van bijna 57 miljoen euro. Ook de provincie Gelderland en de gemeente Zevenaar hebben geïnvesteerd in het project.

Afgelopen donderdag 14 maart kwam minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat langs voor de officiële opening. In een toespraak benadrukt hij nog maar eens het belang van de binnenvaart voor de Nederlandse economie. ‘Het is dan ook mooi dat Brussel het belang van de haven bij Spijk heeft ingezien door Europese subsidie aan dit project toe te kennen.’

Overnachtingshaven Spijk met 50 ligplaatsen open voor binnenvaart | NT

Overnachtingshaven Spijk met 50 ligplaatsen open voor binnenvaart

Europese wetgeving

De overnachtingshaven voor de binnenvaart bij het Gelderse Spijk is officieel geopend. Volgens Europese wetgeving moeten schippers elke 30 kilometer de mogelijkheid hebben te rusten. De aanleg van de 50 extra plekken is een van de maatregelen van Rijkswaterstaat om aan die regels te voldoen.

Aan demissionair minister Harbers van IenW de eer om de overnachtingshaven officieel te openen. Foto: Paul van Baardwijk

Om zich te kunnen houden aan de voorgeschreven vaar- en rusttijden moet er voor binnenvaartschippers op elke 30 kilometer een mogelijkheid zijn om te rusten langs de door Brussel aangewezen Ten-T routes. Om invulling te geven aan deze regelgeving is er bij Spijk, waar de Rijn het land binnenstroomt, een overnachtingshaven gerealiseerd.

De nieuwe haven biedt plek aan 50 binnenvaartschepen van 135 meter, daarbij zijn er twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en een ligplaats voor schepen met gevaarlijke ladingen. Er zijn negen steigers en een auto-afzetplaats, iedere ligplaats is voorzien van walstroom. De haven is al sinds 1 februari 2024 toegankelijk voor het scheepvaartverkeer. ‘De haven wordt inmiddels ook al veelvuldig gebruikt’, meldt Rijkswaterstaat. ‘In het eerste weekend na opening waren de 50 ligplaatsen nagenoeg voor de helft bezet.’

Europees geld

De aanleg van de slaapplaats valt binnen het project ‘Toekomstvisie Waal’. Onder dit plan vallen ook de verbreding van de invaart en het verlengen van ligplaatsen bij Haaften en het moderniseren van de overnachtingshaven bij Lobith. Samen bieden de dichtbij elkaar gelegen havens bij Lobith en Spijk nu zo’n 70 ligplaatsen voor de binnenvaart.

De overnachtingshaven bij Spijk is aangelegd door Boskalis en is mede gefinancierd door Connecting Europe Facility (CEF) Transport, een Europese subsidieregeling rond het Trans-European Transport Network (Ten-T). Uit het Europese papierwerk blijkt dat hier iets meer dan 11 miljoen euro voor is vrijgemaakt, op een verwachte totale investering van bijna 57 miljoen euro. Ook de provincie Gelderland en de gemeente Zevenaar hebben geïnvesteerd in het project.

Afgelopen donderdag 14 maart kwam minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat langs voor de officiële opening. In een toespraak benadrukt hij nog maar eens het belang van de binnenvaart voor de Nederlandse economie. ‘Het is dan ook mooi dat Brussel het belang van de haven bij Spijk heeft ingezien door Europese subsidie aan dit project toe te kennen.’