Opnieuw stakingsdreiging op Duitse spoor, cao-gesprekken geklapt

ook hinder voor spoorgoederenvervoer

Opnieuw dreigen er stakingen op het Duitse spoor, nadat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor machinisten vrijdag zijn stukgelopen. Het is nog niet bekend wanneer er acties gaan plaatsvinden.

Foto: Pixabay

De onderhandelingen met Deutsche Bahn werden donderdag en vrijdag gevoerd, maar volgens vakbond GDL “was er geen enkel teken van bereidheid” om eruit te komen. “Deze werkgever gaat consequent voorbij aan het feit dat toekomstig personeel alleen kan worden aangetrokken om het spoorwegbedrijf in Duitsland in stand te houden door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden”, stelt GDL-voorzitter Claus Weselsky.

Vorige week legden machinisten en ander spoorpersoneel nog massaal het werk neer in Duitsland. Die staking leidde ertoe dat talloze treinritten kwamen te vervallen, waaronder internationale treinen van Nederland naar Duitsland. GDL wilde zo de druk op Deutsche Bahn opvoeren om in te stemmen met de eisen. Voorafgaand aan die staking werd ook al onderhandeld, ook toen zonder resultaat.

Een van de eisen waar de gesprekken op zijn gestrand, is het verkorten van de arbeidstijd voor werknemers in ploegendiensten. GDL wil dat die terug gaat van 38 naar 35 uur per week met volledige looncompensatie. Maar volgens Deutsche Bahn is dat niet te realiseren, omdat dat te duur zou zijn. Ook zijn er dan meer werknemers nodig, terwijl er al een tekort aan personeel is.

De cao waar het om draait, geldt volgens Deutsche Bahn voor zo’n 10.000 werknemers. Dat is aanzienlijk minder dan de spoorcao voor 180.000 medewerkers waar vakbond EVG deze zomer een akkoord over sloot. Ook die onderhandelingen verliepen moeizaam, met grote stakingen tot gevolg. Bemiddeling bood uiteindelijk uitkomst.

Opnieuw stakingsdreiging op Duitse spoor, cao-gesprekken geklapt | NT

Opnieuw stakingsdreiging op Duitse spoor, cao-gesprekken geklapt

ook hinder voor spoorgoederenvervoer

Opnieuw dreigen er stakingen op het Duitse spoor, nadat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor machinisten vrijdag zijn stukgelopen. Het is nog niet bekend wanneer er acties gaan plaatsvinden.

Foto: Pixabay

De onderhandelingen met Deutsche Bahn werden donderdag en vrijdag gevoerd, maar volgens vakbond GDL “was er geen enkel teken van bereidheid” om eruit te komen. “Deze werkgever gaat consequent voorbij aan het feit dat toekomstig personeel alleen kan worden aangetrokken om het spoorwegbedrijf in Duitsland in stand te houden door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden”, stelt GDL-voorzitter Claus Weselsky.

Vorige week legden machinisten en ander spoorpersoneel nog massaal het werk neer in Duitsland. Die staking leidde ertoe dat talloze treinritten kwamen te vervallen, waaronder internationale treinen van Nederland naar Duitsland. GDL wilde zo de druk op Deutsche Bahn opvoeren om in te stemmen met de eisen. Voorafgaand aan die staking werd ook al onderhandeld, ook toen zonder resultaat.

Een van de eisen waar de gesprekken op zijn gestrand, is het verkorten van de arbeidstijd voor werknemers in ploegendiensten. GDL wil dat die terug gaat van 38 naar 35 uur per week met volledige looncompensatie. Maar volgens Deutsche Bahn is dat niet te realiseren, omdat dat te duur zou zijn. Ook zijn er dan meer werknemers nodig, terwijl er al een tekort aan personeel is.

De cao waar het om draait, geldt volgens Deutsche Bahn voor zo’n 10.000 werknemers. Dat is aanzienlijk minder dan de spoorcao voor 180.000 medewerkers waar vakbond EVG deze zomer een akkoord over sloot. Ook die onderhandelingen verliepen moeizaam, met grote stakingen tot gevolg. Bemiddeling bood uiteindelijk uitkomst.