Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

Hoe kijk je terug op 2021?

Het afgelopen jaar stond in het teken van herstel. 2020 was een moeilijk jaar voor iedereen en zeker ook voor het transport. In 2021 zijn de wagenparken weer in beweging gekomen. Wij zien dat terug in het aantal ritten en de tol-omzet. Ook de kredietwaardigheid van transportbedrijven is weer op niveau, terwijl veel ondernemers in 2020 nog worstelden om het hoofd boven water te houden. De sector is uit het dal geklommen en verdient daarvoor een groot compliment.

Verder heeft de pandemie gezorgd voor een versnelde digitalisering. Door corona ontstond de noodzaak om meer zaken contactloos af te handelen. Sindsdien zien we dat onze klanten digitalisering meer en meer waarderen. De adoptie stijgt.

Verwacht je dat die ontwikkeling zich doorzet in 2022?

Zeker. Soms is een schok nodig om dingen in beweging te brengen. Het lijkt erop dat de pandemie digitalisering een impuls geeft en die versnelling zal zeker nog enkele jaren aanhouden.

Hoe draagt MSTS Tolls daaraan bij?

Op verschillende manieren. We hebben afgelopen jaar fors geïnvesteerd in ons klantenportaal. Alles is erop gericht om klanten in staat te stellen om slimmer, gemakkelijker en efficiënter te werken. Bijvoorbeeld door informatie toegankelijker te maken voor fleetmanagers.

Het komend jaar staat verder in het teken van de introductie van onze EETS-tollbox. Daarmee worden niet alleen tolbetalingen in Europa mogelijk, het is een slim apparaat dat we ook kunnen benutten voor allerlei aanvullende diensten. Denk bijvoorbeeld aan track&trace of betalingsdiensten. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, die we op maat kunnen aanbieden.

In een aantal landen wordt nieuwe tolsystemen ingevoerd. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?

Wij zijn continu bezig met anticiperen op ontwikkelingen in verschillende landen. In sommige gevallen gaat dat goed, maar we zien ook problemen ontstaan. Het gaat dan om landen die stakeholders, waaronder de tolbedrijven en transportorganisaties, niet tijdig betrekken bij het proces. In mijn ogen leidt dat niet tot een beter product.

Hoe kijk je aan tegen de Nederlandse trucktol?

De Nederlandse overheid is heel proactief in het betrekken van allerlei partijen. Ook de filosofie achter de Nederlandse vrachtwagenheffing spreekt mij erg aan: tol als impuls voor innovatie en verduurzaming. Dat ze daarover akkoord hebben bereikt met de sector is heel positief. Wel zou ik graag zien dat de heffing eerder wordt ingevoerd dan de nu genoemde datum in 2026. De voorbereidingen lopen goed en het fundament is er. Wij staan klaar om daaraan een bijdrage aan te leveren waar mogelijk.

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021