PTC: schippers verbinden, ladingen en kansen verdelen

NT Oliebollen Special 2021

De Particuliere Transport Coöperatie b.a. (PTC) uit Capelle aan den IJssel bundelt de krachten van individuele schippers, particuliere ondernemers, en is in feite een voortzetting van samenwerking nadat de aloude Schippersbeurs was opgeheven. ‘We bestaan inmiddels 27 jaar’, vertelt Henri van Sandijk, die samen met Ella Hofs de PTC vertegenwoordigt.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

PTC heeft zo’n vijftig leden en daarmee ook een vloot van ongeveer evenveel schepen. Die leden verdelen jaarlijks ruim 4.500.000 ton ladingvolume, een equivalent van zo’n 250.000 vrachtwagenbewegingen per jaar.

‘De coöperatie is een overkoepelende organisatie voor de binnenvaartschippers. We verzorgen de contracten bij de klanten. Dat gaat om grote contracten met grote volumes, die we verdelen over onze leden. We bieden daarbij vervoersgarantie aan voor zowel de schipper als de verlader. Dat kan ook, omdat we meerdere schepen in ons bestand hebben zitten’, vertelt Van Sandijk.

‘We vervoeren verschillende soorten ladingen. In het begin was dat alleen een zoutcontractje. Inmiddels gaat het om heel veel rollen staal, maar ook kunstmest, houtsnippers, stenen, autobanden en heel veel meer. De laatste jaren zijn we behoorlijk gegroeid, doordat we ons meer zijn gaan profileren. Schippers kunnen beter gaan samenwerken, omdat ze dan sterker staan. Vooral de jonge generatie pakt dat op.’

Keuzevrijheid en stabiliteit

De schippers hebben daarbij keuzevrijheid, aldus Van Sandijk. ‘Je mag bijvoorbeeld hard of juist zachtjes varen. Maar het is natuurlijk wel zo dat als we afspraken maken en contracten hebben, dat we ervan uitgaan dat die uitgevoerd worden.’

‘We geven’, neemt Hofs over, ‘de schippers een stabiele garantie op werk. Dat geeft veiligheid en continuïteit.’

Hofs is mede verantwoordelijk voor duurzaamheid. ‘Ik ben aangetrokken als manager PR & Sustainability en neem de leden mee in ontwikkelingen. Ik hou die goed in de gaten, bijvoorbeeld als het om waterstof gaat. We staan aan het begin van een transitie. De techniek is helaas nog niet zover, al is voor kleinere schepen al veel mogelijk op het gebied van Stage V- en Euro VI-motoren in combinatie met biobrandstoffen. Maar er moet nog veel gebeuren voordat we emissieloos varen. We kijken daarbij ook naar tussenoplossingen met biobrandstoffen, zoals HVO.’

De schippers van PTC varen voornamelijk in de Benelux. ‘Maar we zijn ons vizier aan het verbreden naar meer landen, zo varen we onder andere ook steeds meer in Duitsland’, sluit Van Sandijk af.

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

PTC: schippers verbinden, ladingen en kansen verdelen | NT

PTC: schippers verbinden, ladingen en kansen verdelen

NT Oliebollen Special 2021

De Particuliere Transport Coöperatie b.a. (PTC) uit Capelle aan den IJssel bundelt de krachten van individuele schippers, particuliere ondernemers, en is in feite een voortzetting van samenwerking nadat de aloude Schippersbeurs was opgeheven. ‘We bestaan inmiddels 27 jaar’, vertelt Henri van Sandijk, die samen met Ella Hofs de PTC vertegenwoordigt.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021

PTC heeft zo’n vijftig leden en daarmee ook een vloot van ongeveer evenveel schepen. Die leden verdelen jaarlijks ruim 4.500.000 ton ladingvolume, een equivalent van zo’n 250.000 vrachtwagenbewegingen per jaar.

‘De coöperatie is een overkoepelende organisatie voor de binnenvaartschippers. We verzorgen de contracten bij de klanten. Dat gaat om grote contracten met grote volumes, die we verdelen over onze leden. We bieden daarbij vervoersgarantie aan voor zowel de schipper als de verlader. Dat kan ook, omdat we meerdere schepen in ons bestand hebben zitten’, vertelt Van Sandijk.

‘We vervoeren verschillende soorten ladingen. In het begin was dat alleen een zoutcontractje. Inmiddels gaat het om heel veel rollen staal, maar ook kunstmest, houtsnippers, stenen, autobanden en heel veel meer. De laatste jaren zijn we behoorlijk gegroeid, doordat we ons meer zijn gaan profileren. Schippers kunnen beter gaan samenwerken, omdat ze dan sterker staan. Vooral de jonge generatie pakt dat op.’

Keuzevrijheid en stabiliteit

De schippers hebben daarbij keuzevrijheid, aldus Van Sandijk. ‘Je mag bijvoorbeeld hard of juist zachtjes varen. Maar het is natuurlijk wel zo dat als we afspraken maken en contracten hebben, dat we ervan uitgaan dat die uitgevoerd worden.’

‘We geven’, neemt Hofs over, ‘de schippers een stabiele garantie op werk. Dat geeft veiligheid en continuïteit.’

Hofs is mede verantwoordelijk voor duurzaamheid. ‘Ik ben aangetrokken als manager PR & Sustainability en neem de leden mee in ontwikkelingen. Ik hou die goed in de gaten, bijvoorbeeld als het om waterstof gaat. We staan aan het begin van een transitie. De techniek is helaas nog niet zover, al is voor kleinere schepen al veel mogelijk op het gebied van Stage V- en Euro VI-motoren in combinatie met biobrandstoffen. Maar er moet nog veel gebeuren voordat we emissieloos varen. We kijken daarbij ook naar tussenoplossingen met biobrandstoffen, zoals HVO.’

De schippers van PTC varen voornamelijk in de Benelux. ‘Maar we zijn ons vizier aan het verbreden naar meer landen, zo varen we onder andere ook steeds meer in Duitsland’, sluit Van Sandijk af.

NT Oliebollen Special 2021

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2021