Samenwerken
Hellmann is, hoewel in de Benelux met acht vestigingen en 250 medewerkers en wereldwijd ruim 12.000 medewerkers een behoorlijk grote speler, toch relatief onbekend. ‘Met name omdat we geen eigen vloot hebben. We werken altijd samen met anderen op het gebied van airfreight, seafreight, road & rail en contract logistics. In samenwerking zit onze kracht. Dat gaan we komend jaar dan ook verder integreren met elkaar.’
De afgelopen jaren heeft Hellmann veel geïnvesteerd in digitalisering. Andriessen: ‘Daar is nu één integraal systeem uit ontstaan, waarmee we voor klanten verdere efficiencyvoordelen kunnen realiseren. Het samenvoegen van opgedane kennis uit de verschillende verticals helpt ons hierin ook verder. Ik denk dat 2023 een uitdagend jaar wordt met de oorlog in Oekraïne, hoge energieprijzen en inflatie, maar ook een dalende vraag van consumenten. Ondanks alles, is onze organisatie er helemaal klaar voor om de markt in 2023 zoals gewend te blijven bedienen.’
Zeepkist
Andriessen doelt daarbij niet alleen op de digitalisering en verdere efficiency die is doorgevoerd, maar ook op het corporate DNA van Hellmann. ‘Mensen werken hier bij een familiebedrijf waar medewerkers echt betrokken worden. We hebben elke maand bijvoorbeeld een Town Hall, een digitale zeepkist, waarbij we als management de koers delen met onze mensen en openstaan voor ideeën en suggesties. Mensen worden gewaardeerd om hun betrokkenheid en inbreng, krijgen ook alle ruimte zich optimaal te ontwikkelen en op hun beurt weer iets terug voor het bedrijf te doen. Je merkt dat dat familiegevoel echt heel sterk is en een onderscheidene kracht heeft. Dat maakt Hellmann anders.’