Ook bij DSV, waarvan de kwartaalcijfers overschaduwd werden door het overnamebod op Agility-GIL vorige week, waren ook de lucht-en zeevrachtdivisie de belangrijke motor voor de sterke winststijging.

Het resultaat voor belastingen (ebit) nam met 126% toe naar 322,7 miljoen euro. Daardoor kwam ruim 75% van het totale ebit van de Deense expediteur uit lucht-en zeevrachtvervoer. Die forse winstgroei bij Air & Ocean werd bereikt door de sterk gestegen luchtvrachttarieven door het aanhoudende grote tekort aan vrachtcapaciteit over de eerste drie maanden van dit fiscale jaar, aldus de directie in een toelichting op de cijfers.

Volumeverlies

Het verkochte luchtvrachtvolume nam daarentegen met 7% af en zorgde daardoor voor een stevige afname van het mondiale marktaandeel van DSV in dit segment, omdat het mondiale luchtvrachtvolume in het eerste kwartaal steeg met 5 tot 7%. De afname van het tonnage bij DSV kan volgens analisten geheel worden toegeschreven aan het afstoten van een aantal voormalige Panalpina-activiteiten zoals het bloemenvervoer. DSV ziet voorlopig nog weinig in deze niche-activiteiten, waar de volumes groot zijn, maar de winstmarge’s gering.

DSV wist in de containervaart het volume wel licht (1%) te laten groeien, maar ook hier waren de sterk gestegen vervoersprijzen de reden dat de winstmarge ‘significant verbeterde’, aldus de Deense expediteur. Het wegvervoer liet een omzetgroei van 3% zien naar 1,07 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 57% steeg 54 miljoen euro. Contract logistiek zag intussen de omzet stijgen met 9% naar 484 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding