Carbfix verwacht de terminal in 2025 in gebruik te kunnen nemen, om tegen 2030 de maximale capaciteit van 3 miljoen ton CO2-opslag te bereiken. De CO2 zal naar IJsland worden getransporteerd in speciale schepen en vooral afkomstig zijn van industrie in Noord-Europa, al zal er ook ruimte zijn om CO2 van lokale bedrijven op te slaan.

Broeikasgas injecteren

De techniek om het broeikasgas te injecteren in vulkanisch stollingsgesteente (basalt) is afgekeken van de natuur: rotsen nemen zelf ook op grote schaal CO2 op, aldus Carbfix. Wanneer het IJslandse bedrijf de CO2 in water heeft opgelost en die vervolgens in steen heeft geïnjecteerd, wordt de CO2 binnen twee jaar omgezet in massieve mineralen. Carbfix deed al ervaring op met de techniek in de energiecentrale van Hellisheidi, ten oosten van Reyjavik (foto, credit Carbfix).

De Coda Terminal, vernoemd naar het afsluitende deel van een muziekstuk, is volgens de IJslanders het eerste grote project in Europa dat CO2 opslaat op het vasteland. Andere projecten, zoals Porthos van de Rotterdamse haven, willen broeikasgas offshore opslaan, in de zee.

Opslagcapaciteit

De hele terminal zal draaien op groene energie. De potentiële opslagcapaciteit van vulkanische gesteente is volgens de IJslanders enorm. Geologen hebben volgens Carbfix berekend dat IJsland in haar eentje tachtig tot tweehonderd keer de CO2 zou kunnen opslaan die wereldwijd jaarlijks wordt uitgestoten.

De IJslandse overheid heeft recent wetgeving aangenomen waardoor de transporten naar de Coda Terminal straks gekoppeld kunnen worden aan het Emission Trading System (ETS).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding