Het havenbedrijf tekende samen met energiebedrijven Masdar, SkyNRG, Evos AMsterdam en Zenith Energy Terminals een intentieovereenkomst. Binnen de ‘memorandum of understanding’ wordt gekeken naar productie van waterstof in Abu Dhabi en export daarvan naar Nederland via de Amsterdamse haven.

De partijen gaan samen diverse transportmethodes voor waterstof verkennen, met een focus op ‘liquid organic hydrogen carriers’. Het transport van de waterstof vanuit de haven naar de gebruikers moet vooral in vloeibare vorm gaan gebeuren via pijpleidingen, wegvervoer en binnenvaart.

Hoekstra

De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, Wopke Hoekstra, was present bij de ondertekening. Hij benadrukte dat Nederland graag waterstofcorridors wil ontwikkelen met ‘grote toekomstige exportlanden zoals de Verenigde Arabische Emiraten’, waar Abu Dhabi de hoofdstad van is. De VAE hebben de ambitie om een centrale rol te spelen in de opkomende groene waterstofeconomie. De samenwerking met Port of Amsterdam en de betrokken spelers in de groene waterstofindustrie, moet Abu Dhabi helpen in het positioneren als een centrale hub voor groene waterstofontwikkeling.

Port of Amsterdam wil op termijn ten minste één miljoen ton aan groene waterstof per jaar importeren. Groene waterstof wordt geproduceerd met groene elektriciteit van hernieuwbare bronnen als wind en zon. Het havenbedrijf zoekt daarom alvast samenwerking met commerciële partijen die de brandstof gebruiken. SkyNRG produceert met waterstof SAF, ofwel duurzame vliegtuigbrandstof. Zenith Energy Terminals en Evos Amsterdam zijn exploitanten van meng- en opslagterminals in de haven, waarbij Zenith een supply chain voor vloeibare waterstof ontwikkelt en Evos Amsterdam werkt aan een liquid organic hydrogen carrier supply chain.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement