Daarmee scoort de Duitse haven beduidend slechter dan Rotterdam en Antwerpen-Zeebrugge, de Europese top-2. De Nederlandse haven moest genoegen nemen met een krimp van 11,5% tot 31,5 miljoen ton en 11,6% tot 3,2 miljoen teu. Voor het Belgische havenpaar zijn die cijfers min 6,6% tot 33,8 miljoen ton en min 5,7% tot 3,1 miljoen teu.
Rusland
Net als de Beneluxhavens is Hamburg zwaar getroffen door het vrijwel wegvallen van de handel met Rusland als gevolg van de economische sancties tegen dat land. Rusland was voor de inval in Oekraïne de vierde handelspartner van de haven, die een belangrijke draaischijf was in het containervervoer van en naar Sint Petersburg.
Port of Hamburg Marketing, dat deze cijfers meldt, spreekt van ‘een uitdagend economisch klimaat met geopolitieke spanningen, sancties tegen Rusland, hoge inflatie, wereldwijde onwil om aankopen te doen en enorme magazijnvoorraden’. Daarnaast had de haven te lijden onder een staking in maart, waardoor de overslag enkele dagen grotendeels stil lag.
De totale goederenoverslag daalde met 10,2% tot 28,1 miljoen ton. Ter vergelijking: Rotterdam verwerkte in het eerste kwartaal 111,7 miljoen ton, Antwerpen 68,7 miljoen ton. De Duitse haven, die ooit de ambitie had om Rotterdam te passeren als grootste containerhaven van Europa, heeft sinds de kredietcrisis van 2008/9 stelselmatig terrein verloren aan de twee ‘Westhäven’.
Bulk
Aan de positieve kant valt een stijging van 5,4% van de overslag van bulkgoederen tot 9,3 miljoen ton te melden. Daarin presteerde de sector vloeibare lading het best met een stijging van 12,3 procent. Ook werd er bijna 12% meer agrarische lading in bulk aangevoerd, waarmee het volume op 1,8 miljoen ton kwam.
Hamburg Marketing noemt verder de forse toename van het aantal containerschepen van meer dan 18.000 teu tot 67 stuks in de eerste drie maanden van het jaar als lichtpuntje. De grootste schepen tot 24.000 teu kunnen de haven ondanks de verdieping van de vaargeul in de Elbe echter nog steeds niet volbeladen bereiken. Ceo Axel Mattern pleit daarom voor het ‘veiligstellen van waterdieptes om elke tijdelijke beperking op de Elbe op te heffen’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?