DB Schenker in Arabische handen? ‘Zeker niet uit te sluiten’

Duits zakenblad: 'Als alleen het hoogste bod telt'

Een scenario waarbij de Duitse expediteur DB Schenker uiteindelijk in Arabische handen valt valt, is zeker niet uit te sluiten. Dat meldt het doorgaans goed ingevoerde Duitse Handelsblatt op basis van bronnen in Duitse ‘regeringskringen’. Niet alleen zouden politieke bezwaren tegen de komst van een Arabische eigenaar het afleggen tegen het grote geld uit het Midden-Oosten, maar zouden bovendien Europese expediteurs bij een koop gehinderd kunnen worden door antitrustregels van de EU, aldus het zakenblad.

De opbrengst van de verkoop wil Duitsland investeren in de noodlijdende spoorvervoerder DB Cargo. Foto: SariMe/ Shutterstock

In de Duitse politiek heerst verdeeldheid over de verkoop van Deutsche Bahn-dochter Schenker. De expediteur verzorgt onder andere transport voor het Duitse leger en de NAVO, waardoor het ministerie van Economische Zaken van mening is dat de expediteur niet in handen mag vallen van een niet EU-entiteit.

De liberale FDP, die verantwoordelijk is voor de ministeries van Financiën en Transport, wil vooral veel geld zien voor DB Schenker om de hoge schuldenlast van het moederbedrijf af te bouwen. Als alleen geld een rol speelt, trekt een Arabische investeerder met miljarden aan oliegeld waarschijnlijk aan het langste eind, concludeert het Handelsblatt.

Drie kanshebbers

Vorig jaar hadden zich al het staatsinvesteringsfonds ADQ (Abu Dhabi), ondermeer eigenaar van Abu Dhabi Ports en Etihad Airways en de havenexploitant DP World uit Dubai gemeld als mogelijke kandidaten voor een koop van DB Schenker. Volgens het Handelsblatt kan daar nu ook Bahri, een logistiek dienstverlener uit Saoedi-Arabië, aan worden toegevoegd.

De Arabieren nemen het op tegen Europese logistieke expeditiegiganten DSV en DHL en rederij Maersk, dat in het jaarverslag van 2023 liet optekenen dat het een bod op de expediteur ‘serieus overweegt’. Bij de grote Europese expediteurs kunnen volgens het Handelsblatt EU-regels, dat concurrentiebeperkend gedrag verbiedt, roet in het eten gooien. Met de acquisitie van Schenker, dat in 2022 een omzet van 27,6 miljard euro draaide, zouden die expediteurs te veel marktmacht krijgen binnen de EU.

Wanneer DB Schenker verkocht wordt, is nog niet precies bekend, maar analisten gaan er vanuit dat het ergens aan het einde van dit jaar knopen worden doorgehakt. De waarde van de expediteur wordt geschat op 10 tot 15 miljard euro.

DB Schenker in Arabische handen? ‘Zeker niet uit te sluiten’ | NT

DB Schenker in Arabische handen? ‘Zeker niet uit te sluiten’

Duits zakenblad: 'Als alleen het hoogste bod telt'

Een scenario waarbij de Duitse expediteur DB Schenker uiteindelijk in Arabische handen valt valt, is zeker niet uit te sluiten. Dat meldt het doorgaans goed ingevoerde Duitse Handelsblatt op basis van bronnen in Duitse ‘regeringskringen’. Niet alleen zouden politieke bezwaren tegen de komst van een Arabische eigenaar het afleggen tegen het grote geld uit het Midden-Oosten, maar zouden bovendien Europese expediteurs bij een koop gehinderd kunnen worden door antitrustregels van de EU, aldus het zakenblad.

De opbrengst van de verkoop wil Duitsland investeren in de noodlijdende spoorvervoerder DB Cargo. Foto: SariMe/ Shutterstock

In de Duitse politiek heerst verdeeldheid over de verkoop van Deutsche Bahn-dochter Schenker. De expediteur verzorgt onder andere transport voor het Duitse leger en de NAVO, waardoor het ministerie van Economische Zaken van mening is dat de expediteur niet in handen mag vallen van een niet EU-entiteit.

De liberale FDP, die verantwoordelijk is voor de ministeries van Financiën en Transport, wil vooral veel geld zien voor DB Schenker om de hoge schuldenlast van het moederbedrijf af te bouwen. Als alleen geld een rol speelt, trekt een Arabische investeerder met miljarden aan oliegeld waarschijnlijk aan het langste eind, concludeert het Handelsblatt.

Drie kanshebbers

Vorig jaar hadden zich al het staatsinvesteringsfonds ADQ (Abu Dhabi), ondermeer eigenaar van Abu Dhabi Ports en Etihad Airways en de havenexploitant DP World uit Dubai gemeld als mogelijke kandidaten voor een koop van DB Schenker. Volgens het Handelsblatt kan daar nu ook Bahri, een logistiek dienstverlener uit Saoedi-Arabië, aan worden toegevoegd.

De Arabieren nemen het op tegen Europese logistieke expeditiegiganten DSV en DHL en rederij Maersk, dat in het jaarverslag van 2023 liet optekenen dat het een bod op de expediteur ‘serieus overweegt’. Bij de grote Europese expediteurs kunnen volgens het Handelsblatt EU-regels, dat concurrentiebeperkend gedrag verbiedt, roet in het eten gooien. Met de acquisitie van Schenker, dat in 2022 een omzet van 27,6 miljard euro draaide, zouden die expediteurs te veel marktmacht krijgen binnen de EU.

Wanneer DB Schenker verkocht wordt, is nog niet precies bekend, maar analisten gaan er vanuit dat het ergens aan het einde van dit jaar knopen worden doorgehakt. De waarde van de expediteur wordt geschat op 10 tot 15 miljard euro.