De sterke afname van het aantal vrachtvluchten vergeleken met 2021 leverde tevens een forse daling (-14%) van het vrachtvolume op naar 1,44 miljoen ton. Daarmee evenaart de luchthaven het laatste dieptepunt op vrachtgebied uit 2020 toen door de coronapandemie het vrachtvervoer op passagiersvliegtuigen grotendeels werd platgelegd. Het lijkt er verder op dat Schiphol zijn derde plek in de Europese luchtvrachtsector gaat verspelen aan de vrachtluchthavens van Leipzig en Luik. De cijfers van die vliegvelden waren aan het eind van vorig jaar een stuk beter dan die van Schiphol.

Krimp

Tijdens het coronajaar 2021, toen het internationaal vrachtvervoer ook sterk afhankelijk was van vrachtvliegtuigen, lag de overslag van Schiphol nog op 1,66 miljoen ton. In het laatste pre-coronajaar (2019) deed de Nederlandse mainport het met 1,57 miljoen ton ook een stuk beter. Toen werd er 9% meer vracht afgewikkeld door de luchthaven dan in 2022. Het aantal vrachtvluchten lag in 2019 overigens door een vrachtstop op het aantal slots op 14.156 vrachtvluchten, bijna 30% lager dan vorig jaar. De grote vrees van de Nederlandse luchtvrachtsector is dat door de geplande krimp van de regering van het aantal vliegbewegingen op Schiphol (van 500.000 naar 440.000 per jaar) het aantal vrachtvluchten weer op het niveau van 2019 zal komen op termijn. Aangezien het herstel van het vrachtvervoer op passagiersvliegtuigen (belly-vracht) op zich laat wachten, zal dat volgens analisten leiden tot een verdere reductie van de vrachtoverslag op Schiphol.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement