De prijsbarometer van TAC tekende over de eerste tien dagen van oktober een lager verlies van 6,3% op. Vergeleken met een jaar geleden is het prijspeil met bijna 28% gereduceerd, laat de index zien. De verschillende prijsdalingen zijn het gevolg van een langzaam zwakkere vraag en extra belly-capaciteit door het versoepelen van de coronaregels in de wereld, aldus de analisten.

Volgens de luchtvrachtexperts is de mondiale vrachtcapaciteit vergeleken met vorig jaar met 5% gestegen en nog maar 7% onder het niveau van het pre-coronajaar 2019.

Regionale verschillen

De verschillende vrachtconsultants, waaronder ook Xeneta, wijzen er wel op dat de mondiale luchtvrachtprijzen nog steeds aanzienlijk boven het niveau van voor de corona-pandemie liggen, maar dat de glijvlucht richting het prijspeil van 2019 is ingezet.

Daarbij waarschuwen zij ook dat het beeld door regionale verschillen diffuus te noemen is. Zo melden Xeneta en TAC dat de tarieven vanaf Oost-Azië (lees China) naar Europa sinds januari van dit met zo’n 20% zijn gedaald, terwijl de prijzen vanaf China naar de VS met maar liefst 42.3% onderuit gingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement