De 65-jarige Widmer zit ook in de raad van bestuur van Rhenus Logistics. Stöckli duikt herhaaldelijk op als financieel directeur bij verschillende dochterondernemingen van Rhenus, waaronder binnenvaartoperator Contargo. Ook Henke bekleedt verschillende posities bij dochterondernemingen van het Rhenus-concern in Zwitserland.

Uit gegevens van de Zwitserse Kamer van Koophandel blijkt verder dat Aircargoshop Switzerland is opgezet in november van het vorig jaar met het doel ’zonder tegenprestatie financiële en overige diensten te verlenen aan andere maatschappijen van het Rhenusconcern’.

Eerder kwam de naam van de Nederlandse topman Kees Verkerk van Rhenus Logistics als commissaris voor bij de inschrijving van Aircargoshop BV in Nederland. Die betrokkenheid werd enkele weken geleden door de woordvoerder van Rhenus omschreven als een ‘privé-aangelegenheid’.

Daarnaast bleek Aircargoshop BV een naamswijziging te zijn van een oude vennootschap (Globeplanner BV) van Rhenus. Volgens Paul Parramore, zelf oud-directielid van Rhenus Nederland en als consultant betrokken bij Aircargoshop was deze lege bv opgekocht door de Zwitsers om het inschrijvingsproces te vergemakkelijken, maar uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat het bedrijf nog steeds onderdeel uitmaakt van de Rhenus-groep. Volgens de woordvoerder van Rhenus op Schiphol is hier sprake van ‘een vergissing van onze notaris’. Zij beklemtoont nogmaals dat de virtuele luchtvrachtexpediteur ‘geheel los van Rhenus BV’ staat. Parramore wil wel bevestigen dat Rhenus Alpina met wel duizend deelnemingen het Zwitserse investeringsvehikel is van het Duitse transportconcern, maar onderstreept dat ‘er geen banden’ zijn tussen Aircargoshop en de expeditieactiviteiten van Rhenus. ‘Aircargoshop acteert met een eigen IATA-nummer zelfstandig van de expediteur Rhenus. De neutraliteit is niet in het geding.’

Aircargoshop moet het boeken van luchtvracht via internet tot de normaalste zaak van de wereld maken. Nu zijn verladers nog afhankelijk van expediteurs. Aircargoshop belooft een revolutie in de markt met een goedkoop, snel en transparant boekingsproces. Expediteurs kunnen daardoor 50 procent van de lading verliezen. Dat deze revolutie tegen de bestaande orde wordt gefinancierd door een van de meest traditierijke transportconcerns van Europa, verklaart een beetje het hardnekkige ontkennen van Rhenus.