KLM hoeft de steun echter niet onmiddellijk terug te betalen. Het Gerecht van de Europese Unie is doordrongen van de bijzonder schadelijke gevolgen van de pandemie voor de Nederlandse economie. Daarom schort het de gevolgen van de uitspraak op totdat de Europese Commissie een nieuw besluit heeft genomen rond de steun.

Ryanair

Budgetairline Ryanair had bij de EU-rechtbank geklaagd over de staatssteun van 3,4 miljard euro die de KLM vorig jaar ontving om de coronacrisis te doorstaan. De Ierse luchtvaartmaatschappij vroeg het Gerecht van de Europese Unie de goedkeuring ongedaan te maken. Als nationale luchtvaartmaatschappijen als KLM door hun regering overeind worden gehouden, is dat oneerlijk voor een pan-Europese prijsvechter als Ryanair, vindt de vliegmaatschappij en eiste dat de EU-rechter het goedkeuringsbesluit van de Europese Commissie vernietigde. Dat is min of meer gebeurd.

Het dagelijks EU-bestuur stemde in juli van het vorig jaar in met een staatsgarantie op leningen en een achtergestelde lening aan KLM. Dat gebeurde op basis van de tijdelijke opschorting van Europese concurrentieregels zodat bedrijven niet ten onder gaan door de pandemie.

Air France

Ryanair spande in Luxemburg al een keur aan rechtszaken aan tegen de Europese Commissie vanwege het goedkeuren van coronastaatssteun aan rivalen. Maar de prijsvechter kreeg tot dusver steeds ongelijk. Dat gebeurde onder meer bij klachten over staatssteun van Zweden en Denemarken aan SAS en van Frankrijk aan het zusterbedrijf van de KLM, Air France.

Maar bij de klacht over de KLM-steun krijgt de Europese Commissie ongelijk. Ook de staatssteun aan de Portugese  luchtvaartmaatschappij TAP werd niet goedgekeurd door de rechter. De commissie had ook de staatssteun aan TAP niet mogen goedkeuren, aldus het Gerecht. Ook dat besluit was onvoldoende onderbouwd. TAP heeft een staatslening ontvangen van 1,2 miljard euro. Net als bij KLM schort het gerecht de gevolgen van de uitspraak op.

Geen gevolgen

KLM laat in een eerste reactie weten de uitspraak te bestuderen, maar gaat er verder niet inhoudelijk op in. De luchtvaartmaatschappij, die bij de rechtszaak geen partij was, benadrukt dat het besluit van de Europese rechter geen gevolgen heeft voor de ontvangen steun.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding