De sale & leaseback-constructie wordt door analisten in verband gebracht met het grote tekort aan kapitaal bij de Franse airline, zusterbedrijf van de KLM. Wat de deal de Fransen precies heeft opgeleverd aan cash is niet toegelicht. Ook is niet helder voor welke periode de vrachtvliegtuigen onder de vlag van Air France Cargo zullen blijven vliegen.

KLM

Samen met de vier B747-400F’s van KLM/Martinair vormen de twee B777F’s de vrachtvloot van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. De maatregel van Air France roept de vraag op of KLM de waarde van zijn vrachtvliegtuigen via dezelfde constructie gaat verzilveren. De huidige luchtvrachtmarkt schreeuwt door het gebrek aan capaciteit immers om vrachtvliegtuigen en dat heeft de waarde van freighters de hoogte ingedreven.

Een nadeel van de vrachtvloot van KLM is dat het deels om een oude vloot gaat. Een vrachtjumbo, in de kleuren van Martinair Cargo, is zelfs 31 jaar oud. De rest is rond de 20 jaar oud. Daarnaast zijn de tweemotorige B777F’s een stuk energiezuiniger dan de viermotorige vrachtjumbo’s.

De twee B777F’s zullen door de nieuwe eigenaar Apollo worden ondergebracht bij zusterbedrijf Merx, een leasing, management en investeringsmaatschappij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding