Dat is de uitkomst van gesprekken tussen Brussel en de Italiaanse regering

ITA vervangt het oude Alitalia, dat al sinds 2017 technisch failliet was, maar met overheidssteun in de lucht werd gehouden in afwachting van een of meerdere kapitaalkrachtige koper(s). Die zijn nooit gevonden.

Of ITA ook de merknaam Alitalia mag dragen is nog onzeker. De Europese Commissie heeft in de gesprekken met Rome de nadruk gelegd dat er een duidelijke breuk moet zijn tussen de oude nationale luchtvaartmaatschappij en ITA. Er bestaat wel de mogelijkheid dat de merknaam zal worden geveild. Een potentiële koper zou dan ITA kunnen zijn.

Afhandeling

Behalve de merknaam mag ITA ook de onderhouds- en afhandelingsactiviteiten van Alitalia van Brussel niet overnemen. Die zullen dan ook moeten worden verkocht aan een derde partij.

De nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij van Italië krijgt bij de start dit najaar de beschikking over 2800 werknemers. Dat mag volgend jaar worden verhoogd naar een aantal van 5750. De vloot bestaat voorlopig uit slechts zeven vliegtuigen voor het intercontinentaal verkeer en 45 vliegtuigen voor de korte afstanden binnen Europa.

In 2022 mag dat aantal worden uitgebouwd naar een totaal van 78, waarvan 13 voor de intercontinentale markt. De Italiaanse overheid mikt verder in 2025 op een totaal van 105 vliegtuigen voor de ITA-vloot, waarvan een kwart zal worden ingezet op de intercontinentale markt.

ITA heeft tevens 85% van de slots van Alitalia op Milaan Malpens Airport, de grootste intercontinentale luchthaven van Italië, overgenomen. Voor Rome-Fiumicino Airport gaat het om 43% van de slots.

Vracht

Het is nog onduidelijk of ITA ook op de luchtvrachtmarkt actief wordt met vrachtvliegtuigen. Alitalia was in de vrachtmarkt de laatste jaren alleen actief met belly-capaciteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding