Dat stelt luchtvaartorganisatie IATA in haar recente marktrapport. De chaos, verstoringen in het mondiale containertransport en het hoge prijsniveau hebben  ervoor gezorgd dat luchtvracht, als alternatieve modaliteit, aan concurrentiekracht heeft gewonnen tegenover de containervaart, aldus de belangenbehartiger.

6 keer duurder

IATA wijst er daarbij op dat luchtvracht in de maand mei nog slechts 6 keer duurder was dan zeevracht. Voor de crisis moesten verladers 12 tot 20 keer meer betalen om hun lading op een vliegtuig mee te krijgen.

De economen van de luchtvaartorganisatie verwachten intussen niet dat deze verbeterde concurrentiepositie tegenover de containerreders snel zal verdwijnen en wijzen er op dat de verbeterde concurrentiepositie zeker tot het einde van dit jaar zal aanhouden en de vraag in de luchtvracht hoog zal houden.

Herstel economie

De analisten van de IATA stellen verder dat de luchtvaartmaatschappijen ook al profiteren van een aantrekkende mondiale conjunctuur dit voorjaar. Doorgaans is de luchtvrachtsector de eerste branche waar een herstel van de economie zichtbaar wordt, omdat verladers, anticiperend op een groeiende vraag,  dan luchtvrachtruimte inkopen om de voorraden in de magazijnen snel aan te vullen.

Ook het Duitse vrachtplatform Freightos meldt dat de luchtvrachttarieven vanuit Azië op onder meer de VS in de lift zitten door een stijgende vraag en noemt de problemen in de containervaart, waaronder ‘stijgende tarieven en aanhoudende vertragingen’ als mogelijke verklaring voor die prijsontwikkeling in de luchtvracht.

‘Sommige importeurs kiezen ervoor om de invoer te verplaatsen naar luchtvracht ondanks de hogere kosten als de enige uitweg om gegarandeerd te zijn van voldoende voorraad en zo de loyaliteit van de klanten te behouden terwijl hun concurrenten zijn uitgeleverd aan de vertragingen in de containervaart’, meldt het bedrijf.

Volgens Freightos zijn de containertarieven tussen China en de westkust van de VS vorige week gestegen met 151% naar 6.533 dollar voor een 40ft container. Naar de Amerikaanse oostkust was er sprake van een tariefstijging van 209%.