De verkoopplannen zijn intussen bevestigd door een woordvoerder van de groep aan het Duitse vakblad Cargoforwarder. Volga Dnepr zit sinds de westerse sancties tegen Russische airlines in verband met de oorlog in de Oekraïne grotendeels zonder inkomen en heeft zijn vrachtpiloten al grotendeels naar huis moeten sturen

Faillissement

De verkoop van de aandelen door Isaikin, die zijn aandelen via allerlei juridische constructies heeft ondergebracht in het Europese belastingparadijs Liechtenstein, moet een doorstart van het bedrijf mogelijk maken met een buitenlandse vliegvergunning (AOV), heet het. Via deze constructie zouden de huidige westerse sancties tegen het bedrijf kunnen worden omzeild.

Onduidelijk is nog of het daarbij gaat om de eerder uitgelekte plannen om de nationaliteit van AirBridgeCargo over te hevelen naar de Verenigde Arabische Emiraten en samen te werken onder de AOC van het in Abu Dhabi gevestigde Etihad Airways.

Het zou daarbij gaan om de verhuizing van zestien B747-F’s, waaronder 12 moderne B747-8F’s naar de Golfregio. Voor dit plan van Volga Dnepr moeten de vrachtvliegtuigen wel eerst worden vrijgegeven door de Russische autoriteiten en moeten ook de westerse eigenaren van de freighters akkoord gaan met deze constructie.

Wat er met de overige vloot van Volga Dnepr, waaronder de grote AN124’s, gaat gebeuren is onduidelijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement