De laatste twee overgebleven B747-400’s stonden al sinds acht maanden werkeloos aan de grond, waarvan een op de Duitse vrachtluchthaven van Frankfurt Hahn Airport. Dat levert de curator van het failliete Duitse vrachtvliegveld dagelijks een bedrag van 1.200 euro aan parkeergeld op. Door de surseance is het maar de vraag of dat geld nog ooit in de portemonnee van de luchthaven terecht zal komen.
Isaikin
Ofschoon CLA geen Russische maar een Britse vliegvergunning bezat, was de meerderheidsaandeelhouder Alexey Isaikin, de voormalige topman van de Russische luchtvrachtgroep Volga Dnepr, op de sanctielijst gezet. Daardoor was het voor CargologicAir niet langer mogelijk zelfstandig commerciële vrachtvluchten uit te voeren, meldt de door de Britse rechtbank benoemde bewindvoerder van CLA.
De vrachtmaatschappij had weliswaar van het Britse ministerie van Financiën toestemming gekregen voor een ‘minimale continuering’ van de activiteiten, maar het bedrijf had toch grote problemen ondanks voldoende solvabiliteit om op tijd de rekeningen te betalen, stelt hij verder.
Martinair
CLA werd in 2015 opgezet nadat pogingen door de Russen mislukten om Martinair Cargo over te nemen. Het bedrijf had enkele succesvolle jaren. In totaal werkten er in de hoogtijdagen rond de 100 medewerkers voor de vrachtmaatschappij.
CLA was door de Russen ondergebracht bij het Britse Cargo Logic Holding, waartoe ook het inmiddels failliete Cargologic Germany (CLG) behoorde.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?