Verladers en expediteurs die hun luchtvrachttransport voor de lange termijn hadden ingekocht bij airlines om verzekerd te zijn van voldoende ruimte tegen vaste lage tarieven, moeten nu tandenknarsend toezien hoe de kiloprijzen op de spotmarkt vanuit de exportmarkt China al twee dollar onder de tarieven van hun langetermijncontracten zijn gezakt.
Dat levert voor veel partijen forse verliezen op, zo bleek op een recent luchtvrachtcongres van de internationale luchtvrachtorganisatie TIACA. Er wordt dan ook druk onderhandeld tussen expediteurs en verladers enerzijds en de airlines anderzijds om die verliesgevende capaciteitscontracten open te breken, aldus een aantal deelnemers op het congres.
Vorige maand had luchtvrachtdirecteur Niall van der Wouw van Clive Data Services, tegenwoordig onderdeel van het Noorse Xeneta, al gewaarschuwd dat het geen lucratieve Kerstmis gaat worden voor de vrachtmaatschappijen. ‘De gebruikelijke piek blijft uit’, stelde hij in zijn marktanalyse van oktober, die een afname van het volume met 8% liet zien. Bijna een maand later lijkt die voorspelling al een beetje achterhaald: Kerstmis 2022 lijkt met de volle voorraadloodsen in Europa en Noord-Amerika meer te eindigen in een zomers laagseizoen. Troost voor de airlines is nog, dat de tarieven nog niet terug zijn op het niveau van het precoronajaar 2019, maar dat lijkt een kwestie van tijd nu het vrachtvolume (-3,6%) in de eerste negen maanden van dit jaar onder het peil van drie jaar geleden is gedoken. Een andere indicatie voor de zwakke vraag in de markt is dat het gemiddelde luchtvrachttarief sinds december vorig jaar met bijna twee derde is afgenomen.
Pessimisme
De vrachtmaatschappijen, die de laatste achttien maanden van de coronacrisis recordwinsten draaiden van soms 1 miljard euro (Lufthansa Cargo en Cargolux), lijken plotseling in een andere wereld te zijn beland. Het optimisme is grotendeels verdwenen, het pessimisme door de oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie, de stijgende energiekosten, lage exportactiviteiten en het nijpende werknemerstekort overheerst nu.
De statistieken van internationale luchtvaartorganisatie IATA laten sinds de zomer alleen nog maar afnemende vrachtvolumes zien. In juni was de daling 6,7%, in augustus 8,3%. In september werd de grens van -10% overschreden en de komende maanden zal die trend zich doorzetten, aldus de luchtvrachteconomen van de branchebehartiger. Cijfers over oktober heeft de IATA nog niet, maar die zullen zeker niet beter zijn dan die van september, heet het.
Het gaat snel met de dalende vrachtvolumes, stelde topman Tim Strauss van de Amerikaanse vrachtmaatschappij Amerijet op het TIACA-congres. Hij liet weten dat grote vrachtmaatschappijen al op grote schaal vluchten uit de markt tussen Azië en de VS nemen om de dreigende overcapaciteit voor te zijn. Of het helpt, is maar de vraag nu de prijzen razendsnel dalen. FedEx is ook voortvarend bezig freighters aan de grond te houden. Bijna tien dagelijkse intercontinentale vrachtvluchten zijn deze maand verdwenen en in het binnenlandse luchtvervoer zijn 23 vluchten geschrapt. Verder snoeiwerk staat gepland. Die kostenmaatregelen moeten bijdragen aan een totale operationele besparing van 2,2 tot 2,7 miljard dollar, stelt financieel topman Mike Lenz van de Amerikaanse koerier. Hij is ook verrast ‘hoe snel en omvangrijk’ de consumenten de knip op de beurs hebben gedaan dit jaar. ‘Die shift hadden we zeker niet verwacht.’
Overslag Schiphol op z’n retour
Schiphol zag het aantal vrachtvluchten in de maand oktober afnemen met ruim een vijfde vergeleken met vorig jaar, naar 1.585 vluchten. Afgezet tegen de maand oktober van 2020 was er een verlies van ruim 25%. Het aantal vrachtvluchten komt zo steeds meer terug op het niveau van voor de coronacrisis.
Over de eerste tien maanden van dit jaar viel het aantal vrachtvluchten terug met 22,6% naar 15.552. Dat is 4,3 % van het totaal aantal vliegbewegingen dat tot en met oktober van dit jaar werd uitgevoerd van en naar Schiphol. De Nederlandse luchtvrachtsector wil voor de lange termijn via een slotpool een aantal van 20.000 vrachtvluchten reserveren om de positie van Schiphol als derde vrachtluchthaven van Europa te waarborgen. Dat is dan wel bij een krimp van het aantal vliegbewegingen per jaar van 500.000 naar 440.000 waarop het huidige kabinet inzet.
Het vrachtvolume van Schiphol slonk in oktober met 16% naar ruim 225.000 ton. Dat is 11% lager dan in oktober 2020. Ook afgezet tegen dezelfde maand in 2019 was er sprake van volumeverlies (-13%). Het totale vrachtvervoer op Schiphol kwam over de eerste tien maanden uit op iets meer dan 1,2 miljoen ton, een afname van bijna 13%.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?