De Deense vrachtmaatschappij, die vorig jaar werd opgezet door de Deense rederij om ook in de luchtvrachtmarkt eigen diensten aan te bieden, maakt voor de vluchten vanaf thuisbasis Billund Airport naar Hangzhou gebruik van drie tot vrachtvliegtuigen omgebouwde B767-300’s. Het gaat daarbij om B767’s die Maersk huurt van het Amerikaanse ATSG Cargo Aircraft Management.
Geïntegreerde logistiek
Dit vrachtvliegtuig is met het oog op de beperkte capaciteit van 60 ton een ongebruikelijke keuze voor een intercontinentale lijndienst.
Volgens Michel Pozas Lucic, hoofd luchtvracht van de A.P. Moller Maersk holding is de nieuwe luchtvrachtdienst tussen Europa en China de belangrijke stap om haar grote verladers ‘ware geïntegreerde logistiek’ aan te bieden. ‘Luchtvracht met reguliere vluchten en gecontroleerde capaciteit is daarbij een cruciaal onderdeel’, aldus de manager. Voorlopig wordt ingezet op drie vluchten in de week tussen Billund en Hangzhou.
Billund Airport staat internationaal meer bekend als de toegangspoort voor bezoekers voor het nabijgelegen Legoland dan voor vracht, maar de regionale luchthaven in Jutland moet als het aan Maersk Air Cargo ligt nu snel uitgroeien tot een gateway van formaat voor luchtvrachtstromen tussen China en Noord-Europa.
‘Geen congestie’
Volgens Maersk biedt het afgelegen Billund Airport grote voordelen op de grote vrachtluchthavens van Europa. Zo ontbreekt de congestie van de grote Europese luchthavens en is er daardoor sprake van een snelle afhandeling van de vrachtzendingen.
Billund Airport heeft voor die vlugge afwikkeling van de vrachtstromen verder geïnvesteerd in een afhandelingsloods van 17.000 vierkante meter en een efficiënte douane-inklaring. Daarnaast neemt Maersk, dat vorig jaar de Duitse luchtvrachtmakelaar Senator overnam, de vrachtverkoop zelf ter hand.
Noord-Amerika
Vorig jaar begon Maersk Air Cargo al met vrachtvluchten (uitgevoerd door het Amerikaanse Amerijet) tussen de VS en China met drie nieuwe B767-300F’s. Blijkens berichten van de Amerikaanse analist Freightwaves, gebaseerd op gegevens van Flightradar24, zijn die diensten grotendeels gestaakt en is er slechts sprake van vrachtvluchten met een B767-300F tussen het Amerikaanse Greenville-Spartenburg Airport en het Koreaanse Seoul.
Een van de drie resterende B767’s zou al sinds begin van dit jaar zonder werk geparkeerd staan op de luchthaven van Seoul, terwijl de derde B767 van Maersk begin maart na een werkeloos verblijf van ruim een maand op Seoul Airport (Incheon) weer in de VS is gesignaleerd door Flightradar24.
Bestelling B777F’s
Behalve de vloot van zes B767F’s heeft Maersk bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ook twee B777F’s besteld. Met een capaciteit van 110 ton zijn deze vrachtvliegtuigen meer geschikt voor het intercontinentaal luchtvrachtvervoer.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?