De kwartaalinkomsten van IAG Cargo kwamen uit op 280 miljoen euro, een afname van bijna 32% vergeleken met dezelfde periode in 2022, maar nagenoeg gelijk aan de omzet in het tweede kwartaal van 2019 (281 miljoen euro), meldt de IAG bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Opvallend daarbij was dat IAG Cargo, dat niet over vrachtvliegtuigen beschikt, het vervoer in tonkilometers vracht tussen april en juni van dit jaar met ruim 15% wist uit te bouwen. Een aanwijzing dat er meer in de belly van de passagiersvliegtuigen werd vervoerd tegen aanzienlijk lagere tarieven (-37,6%).
Lagere tarieven
Over het eerste halfjaar was er sprake van een afname van de inkomsten van bijna 30% naar iets meer dan 600 miljoen euro vergeleken met vorig jaar. Dat vertaalt zich naar een opbrengst per tonkilometer vracht van 19,85 cent. Dat lag nog 9% boven de gemiddelde opbrengst per tonkilometer vracht over de eerste zes maanden van 2019, meldt blijkt uit de cijfers van IAG.
Daarbij steeg het aantal verkochte tonkilometers, afgezet tegen dezelfde periode in 2022, met iets minder dan 15%, maar lag deze productie nog steeds 25% onder het niveau van de eerste helft van 2019. Qua volume was er sprake van een lichte stijging (+6,5%) naar 346.000 ton.
Bijproduct
Voor IAG Cargo is vrachtvervoer vooral een bijproduct van het passagiersvervoer, dat dit voorjaar weer bijna geheel is hersteld van de coronacrisis. Daarbij wordt de belly-ruimte op de intercontinentale passagiersvluchten tegen vaak de laagste marktprijs gevuld. Die verkoopstrategie zorgt voor meer volume maar ook verdere druk naar beneden van de internationale vrachttarieven. Die zijn sowieso door de mindere vraag naar vrachtruimte sterk gedaald sinds de tweede helft van 2022.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?