Het wind turbine installation vessel (wtiv) staat nu nog te boek als de NG-16000X naar het gelijknamige ontwerp van het Schiedamse ingenieursbureau GustoMSC. Het zal worden gebouwd door Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering en moet kort na midden 2024 worden opgeleverd.

Contractprijs

De contractprijs is 330 miljoen dollar en Eneti heeft een optie op de bouw van een tweede exemplaar voor dezelfde prijs. De kraan, met een hijsvermogen van 2600 ton, wordt geleverd door het eveneens Nederlandse Huisman, dat nauw met GustoMSC samenwerkt. Dat wordt een zogenoemde leg encircling crane, die om een van de uitschuifbare poten van het schip heen wordt gebouwd.

De grootste windturbines die nu op de markt komen leveren ongeveer vijftien megawatt vermogen en hebben een tiphoogte van ruim 250 meter. Verwacht wordt dat de eerste windturbines van twintig megawatt rond 2025 op de markt komen. Onduidelijk is of Eneti al opdrachten, of intentieverklaringen, op zak heeft voor de installatie van dit soort windreuzen.

Jones Act’-schip

De groep werkt verder aan plannen voor een soortgelijk ‘Jones Act’-schip voor de Amerikaanse markt. Topman Emanuele Lauro zegt met verschillende Amerikaanse werven in gesprek te zijn over de bouw van zo’n witv, dat Amerikaanse gebouwd, gefinancierd en bemand zou moeten zijn. Aangezien de Amerikaanse scheepsbouwprijzen ver boven die in Azië liggen, zou zo’n schip naar alle waarschijnlijkheid veel duurder uitvallen.

Kort geleden presenteerde Huisman voor deze markt een ontwerp voor een Jones-Act feederschip, dat niet-Amerikaanse installatieschepen in Amerikaanse wateren zou moeten gaan bevoorraden. Op die manier zou de Jones Act kunnen worden omzeild en kunnen de installatiekosten volgens Huisman met tientallen procenten omlaag.

Twee weken geleden waarschuwde de Londense dataleverancier IHS Markit dat de schaalvergroting van windturbines de komende jaren waarschijnlijk sneller gaat dat de installateurs kunnen bijbenen. Volgens het bureau zijn er al in 2026 minstens vier schepen nodig van het formaat, dat het beursgenoteerde Eneti nu laat bouwen. Het Amerikaanse Dominion heeft kort geleden opdracht gegeven voor de bouw van het eerste Jones Act-schip ter waarde van een half miljard dollar.

Lees ook: Hoe omzeilt Nederlandse offshore-leverancier Huisman de Jones Act?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding