Volgens de lobby-organisatie van de internationale containervaart komt een recent voorstel van de Europese Commissie erop neer dat Europa de brandstoftransitie wereldwijd probeert te regelen. De WSC vindt dat Europese regelgeving tot Europa beperkt moet blijven, zolang de EU er niet voor kan zorgen dat duurzame brandstoffen over de hele wereld verkrijgbaar zijn.

De organisatie is dan ook ‘bezorgd’ dat de ophanden zijnde Europese regelgeving in strijd kan zijn met toekomstige regelgeving in andere regio’s van de wereld. Daardoor zou de scheepvaart in verschillende delen van de wereld te maken krijgen met verschillende milieu- en klimaatregels.

Confrontatie

De WSC is duidelijk niet uit op een confrontatie met de Europese Commissie over diens FuelEU Maritime-voorstel. Ze prijst uitvoerig het idee van een ‘levenscyclusbenadering’ (well-to-wake) om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en het uitgangspunt om de controle op de naleving van de brandstofregels binnen de EU centraal te regelen.

Volgens het FuelEU Maritime-voorstel moeten alle zeeschepen van meer dan 5000 ton bijhouden hoeveel broeikasgassen (CO2, ammoniak en stikstofoxiden) ze uitstoten. Daarbij moet de uitstoot elke vijf jaar stapsgewijs omlaag. Daarnaast zouden alle container- en cruiseschepen uiterlijk in 2035 in Europese havens walstroom moeten gebruiken, zodat ze tijdens het laden en lossen geen broeikasgassen meer uitstoten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding