VS maakt klagen over rederijen gemakkelijker

toezicht op de containervaart

De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) maakt het verladers gemakkelijker om klachten in te dienen over vermeende oneerlijke praktijken van rederijen.

De toezichthouder schrapt de regel dat de klager de advocaatkosten van de tegenpartij moet betalen als de klacht wordt afgewezen. De FMC erkent dat de juridische kosten in sommige gevallen een obstakel kunnen vormen om een klacht in te dienen en dat dit vooral voor kleinere verladers een reden kan zijn om er dan maar van af te zien.

Eén keer

Het is overigens sinds 2014 maar één keer voorgekomen dat de dienst een niet-succesvolle verlader verplichtte om de juridische kosten van de verweerder te vergoeden. De FMC zal verder in de gaten houden of klagers te maken krijgen met vergelding, zoals het niet accepteren van nieuwe boekingen of het niet afleveren van containers.

De maritieme waakhond zegt het toezicht op de containervaart dit jaar te hebben opgevoerd vanwege de congestie in de Amerikaanse havens en de torenhoge lijnvaarttarieven. Tot concrete zaken is het voor zo ver bekend echter nog niet gekomen.

Wel loopt er een onderzoek naar negen containerlijnen, die mogelijk te hoge kosten in rekening hebben gebracht voor de opslag van containers op overslagterminals. Het Huis van Afgevaardigden heeft onlangs nieuwe wetgeving aangenomen die reders in bepaalde gevallen verplicht om boekingen voor exportcontainers te accepteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

VS maakt klagen over rederijen gemakkelijker | NT

VS maakt klagen over rederijen gemakkelijker

toezicht op de containervaart

De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) maakt het verladers gemakkelijker om klachten in te dienen over vermeende oneerlijke praktijken van rederijen.

De toezichthouder schrapt de regel dat de klager de advocaatkosten van de tegenpartij moet betalen als de klacht wordt afgewezen. De FMC erkent dat de juridische kosten in sommige gevallen een obstakel kunnen vormen om een klacht in te dienen en dat dit vooral voor kleinere verladers een reden kan zijn om er dan maar van af te zien.

Eén keer

Het is overigens sinds 2014 maar één keer voorgekomen dat de dienst een niet-succesvolle verlader verplichtte om de juridische kosten van de verweerder te vergoeden. De FMC zal verder in de gaten houden of klagers te maken krijgen met vergelding, zoals het niet accepteren van nieuwe boekingen of het niet afleveren van containers.

De maritieme waakhond zegt het toezicht op de containervaart dit jaar te hebben opgevoerd vanwege de congestie in de Amerikaanse havens en de torenhoge lijnvaarttarieven. Tot concrete zaken is het voor zo ver bekend echter nog niet gekomen.

Wel loopt er een onderzoek naar negen containerlijnen, die mogelijk te hoge kosten in rekening hebben gebracht voor de opslag van containers op overslagterminals. Het Huis van Afgevaardigden heeft onlangs nieuwe wetgeving aangenomen die reders in bepaalde gevallen verplicht om boekingen voor exportcontainers te accepteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement