Het hoofdkantoor wordt verplaatst van Bermuda naar Cyprus en Hugo De Stoop, de huidige topman van het Belgische Euronav, wordt topman van de fusierederij. Die rederij krijgt de met afstand grootste ruwe-olietankervloot ter wereld. De samen bijna 150 schepen tellende vloot heeft een transportcapaciteit van ongeveer dertig miljoen ton.

De fusie wordt bewerkstelligd via een aandelenruil, waarin de Belgen de bovenliggende partij worden met een belang van ongeveer 55%. Niettemin verdwijnt de naam Euronav en gaat de combinatie verder onder de naam Frontline. De huidige rederij met die naam is voor de meerderheid in handen van de Noorse scheepvaartmagnaat John Fredriksen.

De definitieve fusiedatum staat nog niet vast. Die is onder meer afhankelijk van het moment waarop het hoofdkantoor is verplaatst naar Cyprus en een reeks andere voorwaarden, waaronder ‘de afwezigheid van materiële ongunstige wijzigingen’, en goedkeuring door de betrokken toezichthouders. Het definitieve overnamebod zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 worden uitgebracht.

Saverys

De twee maakten het plan om te fuseren drie maanden geleden al bekend. Het stuitte op fel verzet van de Belgische scheepvaartfamilie Saverys, die via rederij CMB een belang van 18% in Euronav heeft. Die zou afscheid willen nemen van het transport van ‘crude’ en Euronav om willen vormen tot een vervoerder van hernieuwbare brandstoffen. Fredriksen reageerde daarop door een belang van 18,8% in Euronav te nemen. In mei probeerde het kamp-Saverys drie bestuurders in het bestuur van de rederij te benoemen, maar dat werd door de andere aandeelhouders tegengehouden.

Kort na de gezamenlijke aankondiging van Euronav en Frontline kondigde CMB aan zich te blijven verzetten.  De rederij wijst erop dat het met haar belang van 18% een zogenoemde squeeze-out kan blokkeren. Gewoonlijk zet de overnemende partij zo’n uitrookprocedure in gang als die 95% van de aandelen in handen heeft. Overblijvende aandeelhouders krijgen daarbij de kans hun stukken alsnog aan te bieden en lopen anders het risico dat die worden afgestempeld.

De rechter moet toestemming geven voor zo’n procedure, waarbij de grens van 95% overigens niet wettelijk is vastgelegd. De kans lijkt daardoor groot dat de strijd een vervolg in de rechtbank krijgt. Opmerkelijk is dat de familie zijn belang sinds begin dit jaar heeft opgevoerd, nadat bekend werd dat Fredriksen als aandeelhouder aan boord was gekomen.

Euronav en Frontline boekten in 2020 beide een omzet van ongeveer 1,2 miljard dollar en maakten gezamenlijk netto bijna 900 miljoen dollar winst. De laatste jaarverslagen tonen hoe grillig de ruwe-olietankermarkt kan zijn. In 2021 kelderde de omzet van Euronav naar 419 miljoen en stond er onder de streep een verlies van 338 miljoen dollar. Frontline wist de schade te beperken. De omzet daalde tot 749 miljoen en het nettoresultaat kwam uit op minus 11 miljoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement