MSC/Maersk schrappen Azië-Europa-dienst én gaan langzamer varen

afnemende vraag

MSC en Maersk, partners in de 2M-alliantie, staken met ingang van deze week officieel een van hun Azië-Europa-diensten. Het betreft de dienst die door MSC werd aangeboden onder de naam Shogun en door Maersk als de AE1-dienst en die Ningbo, Xiamen, Yantian en Tanjung Pelepas verbond met Rotterdam en Bremerhaven.

Foto: NT / Henk Claeys

De twee containerrederijen hadden de afvaarten van de dienst in de praktijk al sinds eind vorig jaar grotendeels stilgelegd. Zo telde het Franse databureau Alphaliner begin januari nog welgeteld één containerschip, door het bureau omschreven als een ‘spookschip’, op de dienst die normaal door elf schepen werd gevaren.

Afnemende vraag

MSC en Maersk hebben de dienst nu structureel platgelegd vanwege de ‘wereldwijd veranderende handelsdynamiek’. Maersk spreekt van een ‘afnemende vraag die ons in de situatie heeft gebracht dat we capaciteit over hebben’. De twee rederijen stellen dat ze door het schrappen van de dienst hun schepen kunnen overhevelen naar andere loops en de betrouwbaarheid van die andere diensten zodoende kunnen verbeteren.

De grote supply chain-verstoringen mogen inmiddels dan verleden tijd zijn, ‘2023 komt weer met nieuwe uitdagingen’, aldus Maersk. Daarom is het volgens de Deense rederij een goed idee om het aantal diensten te verlagen en de dekking en betrouwbaarheid van de overige diensten te verbeteren. Om die betrouwbaarheid van de vaarschema’s te verbeteren en emissies te verlagen, wordt ook de snelheid waarmee op de overblijvende diensten wordt gevaren ‘aangepast’, zo meldt Maersk.

Wat betreft de dekking van de diensten, voegen de rederijen aan de Silk- (MSC) en AE10-dienst (Maersk) nu een aanloop toe in Xiamen en komen er aanlopen in Rotterdam van de Lion-/AE5-dienst (westbound) en van de Griffin-/AE55-dienst (eastbound).

MSC/Maersk schrappen Azië-Europa-dienst én gaan langzamer varen | NT

MSC/Maersk schrappen Azië-Europa-dienst én gaan langzamer varen

afnemende vraag

MSC en Maersk, partners in de 2M-alliantie, staken met ingang van deze week officieel een van hun Azië-Europa-diensten. Het betreft de dienst die door MSC werd aangeboden onder de naam Shogun en door Maersk als de AE1-dienst en die Ningbo, Xiamen, Yantian en Tanjung Pelepas verbond met Rotterdam en Bremerhaven.

Foto: NT / Henk Claeys

De twee containerrederijen hadden de afvaarten van de dienst in de praktijk al sinds eind vorig jaar grotendeels stilgelegd. Zo telde het Franse databureau Alphaliner begin januari nog welgeteld één containerschip, door het bureau omschreven als een ‘spookschip’, op de dienst die normaal door elf schepen werd gevaren.

Afnemende vraag

MSC en Maersk hebben de dienst nu structureel platgelegd vanwege de ‘wereldwijd veranderende handelsdynamiek’. Maersk spreekt van een ‘afnemende vraag die ons in de situatie heeft gebracht dat we capaciteit over hebben’. De twee rederijen stellen dat ze door het schrappen van de dienst hun schepen kunnen overhevelen naar andere loops en de betrouwbaarheid van die andere diensten zodoende kunnen verbeteren.

De grote supply chain-verstoringen mogen inmiddels dan verleden tijd zijn, ‘2023 komt weer met nieuwe uitdagingen’, aldus Maersk. Daarom is het volgens de Deense rederij een goed idee om het aantal diensten te verlagen en de dekking en betrouwbaarheid van de overige diensten te verbeteren. Om die betrouwbaarheid van de vaarschema’s te verbeteren en emissies te verlagen, wordt ook de snelheid waarmee op de overblijvende diensten wordt gevaren ‘aangepast’, zo meldt Maersk.

Wat betreft de dekking van de diensten, voegen de rederijen aan de Silk- (MSC) en AE10-dienst (Maersk) nu een aanloop toe in Xiamen en komen er aanlopen in Rotterdam van de Lion-/AE5-dienst (westbound) en van de Griffin-/AE55-dienst (eastbound).