Australië: ‘Spliethoff-schepen gevaar voor Great Barrier Reef’

'Flevogracht'

De Australische maritieme inspectieorganisatie AMSA (Australian Maritime Safety Authority) weigert het Nederlandse vrachtschip ‘Flevogracht’ van de Amsterdamse rederij Spliethoff voor een periode van negentig dagen de toegang tot Australische havens na de ontdekking van een defecte motor in een reddingsboot op het vrachtschip. De Australiërs beschuldigen Spliethoff ervan hardnekkig slordig om te gaan met de veiligheid en zo onder meer het Great Barrier Reef in gevaar te brengen.

Foto: Spliethoff

Het onder Nederlandse vlag varende general cargo-schip ‘Flevogracht’ is volgens de AMSA het vijfde schip van Spliethoff in twee jaar tijd dat in Australië tegen de lamp is gelopen. De Australische inspectieorganisatie zegt de Amsterdamse rederij bovendien al twee waarschuwingsbrieven te hebben gestuurd waarin ze haar zorgen uitte over de zeewaardigheid van de schepen van het bedrijf. ‘Het meest recente incident maakt deel uit van een patroon van onacceptabele prestaties van het bedrijf die een risico vormen voor de onkreukbaarheid van het schip, de veiligheid van de bemanning en het zeemilieu,’ aldus de AMSA.

Michael Drake, operationeel directeur van de AMSA, zegt dat zijn organisatie het als een grote opdracht en verantwoordelijkheid ziet om ervoor te zorgen dat de scheepvaart zich aan de regels houdt, vooral omdat ‘het Great Barrier Reef een van ’s werelds grootste natuurwonderen is’. Bij een vorig incident met een Spliethoff-schip kreeg de kapitein van de ‘Florijngracht’ een boete van 6.000 dollar opgelegd omdat hij het Great Barrier Reef Marine Park was binnengevaren zonder gebruik te maken van een loods, terwijl dat daar wel verplicht is.

‘Het feit dat Spliethoff-schepen aangehouden blijven worden, bewijst hun doorlopende en herhaaldelijke gebrek aan zorg voor de veiligheid en voor de bescherming van het milieu’, aldus Drake.

Gevraagd om een reactie op de Australische strafmaatregel en de forse kritiek, meldt Spliethoff in een geschreven statement dat er door de rederij inmiddels ‘aanvullende maatregelen genomen’ zijn ‘om ervoor te zorgen dat onze schepen voldoen aan de verschillende internationale verdragen en standaarden welke de veiligheid van schepen, de veiligheid en het welzijn van bemanning en de bescherming van het mariene milieu borgen’.

‘Als bedrijf varen wij al meer dan veertig jaar succesvol naar Australië, en wij committeren ons eraan dat al onze schepen die Australië aandoen aan alle van toepassing zijnde eisen voldoen, op dezelfde wijze als wij dat voor de rest van de wereld doen en waar wij een gevestigde reputatie op het gebied van veilige operaties hebben’, stelt Spliethoff in het statement. De rederij stelt ‘ervan overtuigd’ te zijn dat ‘wij in Australië hetzelfde niveau van veilige operaties kunnen bereiken als we met onze vloot van meer dan 110 schepen in de rest van de wereld hebben bereikt’.

Vorige maand beschuldigde de Australische inspectieorganisatie ook containerrederij MSC al van ‘maandenlange ondermaatse prestaties’ en kreeg het containerschip ‘MSC Kymea II’ eveneens een ban van negentig dagen, in haar geval vanwege een waslijst van 21 gebreken, waaronder een defect stuursysteem voor reddingsboten, kapotte brandveiligheidssystemen en gevaarlijk opgeslagen brandbare materialen.

Australië: ‘Spliethoff-schepen gevaar voor Great Barrier Reef’ | NT

Australië: ‘Spliethoff-schepen gevaar voor Great Barrier Reef’

'Flevogracht'

De Australische maritieme inspectieorganisatie AMSA (Australian Maritime Safety Authority) weigert het Nederlandse vrachtschip ‘Flevogracht’ van de Amsterdamse rederij Spliethoff voor een periode van negentig dagen de toegang tot Australische havens na de ontdekking van een defecte motor in een reddingsboot op het vrachtschip. De Australiërs beschuldigen Spliethoff ervan hardnekkig slordig om te gaan met de veiligheid en zo onder meer het Great Barrier Reef in gevaar te brengen.

Foto: Spliethoff

Het onder Nederlandse vlag varende general cargo-schip ‘Flevogracht’ is volgens de AMSA het vijfde schip van Spliethoff in twee jaar tijd dat in Australië tegen de lamp is gelopen. De Australische inspectieorganisatie zegt de Amsterdamse rederij bovendien al twee waarschuwingsbrieven te hebben gestuurd waarin ze haar zorgen uitte over de zeewaardigheid van de schepen van het bedrijf. ‘Het meest recente incident maakt deel uit van een patroon van onacceptabele prestaties van het bedrijf die een risico vormen voor de onkreukbaarheid van het schip, de veiligheid van de bemanning en het zeemilieu,’ aldus de AMSA.

Michael Drake, operationeel directeur van de AMSA, zegt dat zijn organisatie het als een grote opdracht en verantwoordelijkheid ziet om ervoor te zorgen dat de scheepvaart zich aan de regels houdt, vooral omdat ‘het Great Barrier Reef een van ’s werelds grootste natuurwonderen is’. Bij een vorig incident met een Spliethoff-schip kreeg de kapitein van de ‘Florijngracht’ een boete van 6.000 dollar opgelegd omdat hij het Great Barrier Reef Marine Park was binnengevaren zonder gebruik te maken van een loods, terwijl dat daar wel verplicht is.

‘Het feit dat Spliethoff-schepen aangehouden blijven worden, bewijst hun doorlopende en herhaaldelijke gebrek aan zorg voor de veiligheid en voor de bescherming van het milieu’, aldus Drake.

Gevraagd om een reactie op de Australische strafmaatregel en de forse kritiek, meldt Spliethoff in een geschreven statement dat er door de rederij inmiddels ‘aanvullende maatregelen genomen’ zijn ‘om ervoor te zorgen dat onze schepen voldoen aan de verschillende internationale verdragen en standaarden welke de veiligheid van schepen, de veiligheid en het welzijn van bemanning en de bescherming van het mariene milieu borgen’.

‘Als bedrijf varen wij al meer dan veertig jaar succesvol naar Australië, en wij committeren ons eraan dat al onze schepen die Australië aandoen aan alle van toepassing zijnde eisen voldoen, op dezelfde wijze als wij dat voor de rest van de wereld doen en waar wij een gevestigde reputatie op het gebied van veilige operaties hebben’, stelt Spliethoff in het statement. De rederij stelt ‘ervan overtuigd’ te zijn dat ‘wij in Australië hetzelfde niveau van veilige operaties kunnen bereiken als we met onze vloot van meer dan 110 schepen in de rest van de wereld hebben bereikt’.

Vorige maand beschuldigde de Australische inspectieorganisatie ook containerrederij MSC al van ‘maandenlange ondermaatse prestaties’ en kreeg het containerschip ‘MSC Kymea II’ eveneens een ban van negentig dagen, in haar geval vanwege een waslijst van 21 gebreken, waaronder een defect stuursysteem voor reddingsboten, kapotte brandveiligheidssystemen en gevaarlijk opgeslagen brandbare materialen.