‘Grote bestelling waarmee CMA CGM Maersk naar de kroon steekt nu definitief’

Containervaart

CMA CGM plaatst bij de Chinese scheepsbouwer Jiangsu Yangzijiang definitief een bestelling voor tien nieuwe containerschepen van 24.000 teu, zo is volgens de Singaporese maritieme nieuwssite Splash247 bevestigd door verschillende bronnen uit de scheepsmakelaardij.

Foto: NT / henk claeys

Geruchten over de nieuwbouwplannen van de Franse rederij deden al een tijdje de ronde, wat scheepvaartkenners als de Franse database Alphaliner en de Deen Lars Jensen de verwachting deed uitspreken dat CMA CGM dankzij haar dikke orderportefeuille in de nabije toekomst Maersk zou kunnen gaan passeren in de rangschikking van containerrederijen met de grootste containercapaciteit.

Maersk was jarenlang de ongenaakbare nummer 1 van de internationale containerscheepvaart, maar de Deense rederij stond die positie vorig jaar al af aan de ook al zo kooplustige Zwitserse concurrent MSC.

Methanol

CMA CGM op haar beurt passeerde Maersk in februari al op een ander ranglijstje. Met de bestelling van zes containerschepen van 16.000 teu die geschikt zijn om op methanol te varen, had de Franse rederij volgens Alphaliner voor het eerst meer duurzame containercapaciteit in bestelling dan Maersk, dat tot dan toe de ‘groenste’ rederij was geweest.

De tien reuzen van 24.000 teu die CMA CGM nu zou gaan bestellen, zouden geschikt worden om op lng te varen. Hoewel de klimaatvriendelijkheid van lng inmiddels niet meer onomstreden is, zou de Franse rederij zijn positie ook op de duurzaamheidsranglijst daarmee weer verder verstevigen. De tien schepen kosten CMA CGM volgens Splash 240 miljoen dollar per stuk en worden in 2026 opgeleverd.

Evergreen

Enkele dagen geleden werd al bekend dat ook de Taiwanese containerrederij Evergreen de capaciteit in de containermarkt weer flink gaat oppompen met de bestelling van 24 nieuwe containerschepen van 16.000 teu bij scheepsbouwers Samsung Heavy Industries (Zuid-Korea) en Nihon Shipyard (Japan). Het gaat om methanolschepen van zeker 175 miljoen dollar per stuk, op te leveren gedurende 2026 en 2027.

Het nieuwste bericht uit het Evergreen-kamp is overigens dat het beursgenoteerde, in Taiwan gevestigde, Evergreen Marine Corp voor 780 miljoen dollar het tot nu toe particuliere bedrijf Evergreen Marine Singapore heeft gekocht. De Taiwanese moeder krijgt daarmee meer controle over de Evergreen-vloot. De deal heeft volgens buitenlandse media te maken met een voortdurende machtsstrijd tussen vier zoons van Chang-yu Fa, de Evergreen-oprichter die in 2016 overleed.

MOL

Wat nieuwbouwschepen betreft, doet de Japanse rederij MOL nog een duit in het zakje middels de aankondiging van een bestelling van twee lng-tankers bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Okpo. De schepen met een capaciteit van 174.000 kubieke meter gaan langdurig in charter varen voor het Britse chemiebedrijf Ineos. De duurzaamheid moet bij deze twee schepen onder meer komen van luchtbubbeltjes: een Air Lubrication System vermindert de wrijving tussen de scheepsromp en het zeewater en bespaart daarmee energie.

‘Grote bestelling waarmee CMA CGM Maersk naar de kroon steekt nu definitief’ | NT

‘Grote bestelling waarmee CMA CGM Maersk naar de kroon steekt nu definitief’

Containervaart

CMA CGM plaatst bij de Chinese scheepsbouwer Jiangsu Yangzijiang definitief een bestelling voor tien nieuwe containerschepen van 24.000 teu, zo is volgens de Singaporese maritieme nieuwssite Splash247 bevestigd door verschillende bronnen uit de scheepsmakelaardij.

Foto: NT / henk claeys

Geruchten over de nieuwbouwplannen van de Franse rederij deden al een tijdje de ronde, wat scheepvaartkenners als de Franse database Alphaliner en de Deen Lars Jensen de verwachting deed uitspreken dat CMA CGM dankzij haar dikke orderportefeuille in de nabije toekomst Maersk zou kunnen gaan passeren in de rangschikking van containerrederijen met de grootste containercapaciteit.

Maersk was jarenlang de ongenaakbare nummer 1 van de internationale containerscheepvaart, maar de Deense rederij stond die positie vorig jaar al af aan de ook al zo kooplustige Zwitserse concurrent MSC.

Methanol

CMA CGM op haar beurt passeerde Maersk in februari al op een ander ranglijstje. Met de bestelling van zes containerschepen van 16.000 teu die geschikt zijn om op methanol te varen, had de Franse rederij volgens Alphaliner voor het eerst meer duurzame containercapaciteit in bestelling dan Maersk, dat tot dan toe de ‘groenste’ rederij was geweest.

De tien reuzen van 24.000 teu die CMA CGM nu zou gaan bestellen, zouden geschikt worden om op lng te varen. Hoewel de klimaatvriendelijkheid van lng inmiddels niet meer onomstreden is, zou de Franse rederij zijn positie ook op de duurzaamheidsranglijst daarmee weer verder verstevigen. De tien schepen kosten CMA CGM volgens Splash 240 miljoen dollar per stuk en worden in 2026 opgeleverd.

Evergreen

Enkele dagen geleden werd al bekend dat ook de Taiwanese containerrederij Evergreen de capaciteit in de containermarkt weer flink gaat oppompen met de bestelling van 24 nieuwe containerschepen van 16.000 teu bij scheepsbouwers Samsung Heavy Industries (Zuid-Korea) en Nihon Shipyard (Japan). Het gaat om methanolschepen van zeker 175 miljoen dollar per stuk, op te leveren gedurende 2026 en 2027.

Het nieuwste bericht uit het Evergreen-kamp is overigens dat het beursgenoteerde, in Taiwan gevestigde, Evergreen Marine Corp voor 780 miljoen dollar het tot nu toe particuliere bedrijf Evergreen Marine Singapore heeft gekocht. De Taiwanese moeder krijgt daarmee meer controle over de Evergreen-vloot. De deal heeft volgens buitenlandse media te maken met een voortdurende machtsstrijd tussen vier zoons van Chang-yu Fa, de Evergreen-oprichter die in 2016 overleed.

MOL

Wat nieuwbouwschepen betreft, doet de Japanse rederij MOL nog een duit in het zakje middels de aankondiging van een bestelling van twee lng-tankers bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Okpo. De schepen met een capaciteit van 174.000 kubieke meter gaan langdurig in charter varen voor het Britse chemiebedrijf Ineos. De duurzaamheid moet bij deze twee schepen onder meer komen van luchtbubbeltjes: een Air Lubrication System vermindert de wrijving tussen de scheepsromp en het zeewater en bespaart daarmee energie.