Vanaf volgend jaar leidt hij het VN-agentschap, waarin middels verdragen wereldwijde regelgeving voor de scheepvaart wordt vastgesteld. De organisatie wordt veelvuldig bekritiseerd als bron van chaos in plaats van oplossingen voor problemen op maritiem gebied en de vaak trage aanpak daarvan. Hij volgt de Zuid-Koreaan Kitack Lim op, die de organisatie sinds 2016 leidt.
Bijna twee weken geleden werd er in de milieucommissie van de organisatie wel een akkoord bereikt over het terugdringen van de uitstoot van broeikassen door de scheepvaart tot ‘netto nul’ in 2050. De IMO zelf noemde het resultaat ‘historisch’, maar critici spreken van een ‘waterig compromis’, dat te veel ontsnappingsmogelijkheden biedt.
Die wijzen er ook op dat de Panamese vlag geldt als een ‘flag of convenience’, die soepele voorwaarden hanteert voor het registreren van schepen. Mede daardoor is de Panamese vloot al decennialang een van de grootste ter wereld. Veel van zogenoemde ‘spooktankers’, die illegaal Russische olie vervoeren, varen onder de Panamese vlag.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?