Geschrapte diensten THE Alliance blijven ook in lenteschema 2024 in mottenballen

moeilijke marktomstandigheden

De THE Alliance in de containerlijnvaart, bestaande uit Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming en HMM, houdt een aantal diensten die vanwege de moeilijke marktomstandigheden eerder al uit het vaarschema waren geschrapt ook in het lenteschema van 2024 in de mottenballen.

Schip HMM in Hamburg
Foto: Thorsten Schier / Shutterstock

In het lenteschema, dat vanaf april van kracht wordt, blijft onder meer een van de vijf diensten die de alliantie normaliter aanbiedt tussen Azië en Noord-Europa stilliggen. Het betreft de FE5, waarvan eind oktober door de alliantie werd gemeld dat die ‘in het licht van de huidige marktsituatie’ werd gestaakt, ‘tot nader order’. De dienst liep in betere tijden onder meer Rotterdam en Hamburg aan.

Ook een van de geschrapte diensten tussen Azië en de Amerikaanse westkust keert in het nieuwe lenteschema nog niet terug.

De alliantie meldt dat in verschillende van de diensten die wel blijven varen extra scheepscapaciteit zal worden ingezet om ‘onder de bestaande operationele omstandigheden de meest uitgebreide dekking en het meest betrouwbare schema te garanderen’. De THE Alliance noemt die inzet van extra tonnage ‘een van de belangrijkste hoogtepunten in 2024’.

Overnamestrijd

Ondertussen is de overnamestrijd rondom alliantielid HMM enigszins verhit geraakt. De twee Zuid-Koreaanse kandidaatkopers Harim en Dongwon, allebei voedselbedrijven die ook een logistieke poot hebben, liggen met elkaar in de clinch. Dongwon vindt het bod dat Harim heeft gedaan op de containerrederij volgens de Zuid-Koreaanse pers ‘niet eerlijk’ en heeft daarom gedreigd met juridische stappen.

Hapag-Lloyd, dat deze zomer ook belangstelling toonde om haar THE-collega over te nemen, viel al vroeg in het proces af als kandidaatkoper omdat de algemene opinie in Zuid-Korea was dat HMM niet in buitenlandse handen mag vallen. De Zuid-Koreaanse regering heeft de betrokken partijen nu aangespoord om de meningsverschillen op te lossen en meer vaart te zetten achter het overnameproces.

Geschrapte diensten THE Alliance blijven ook in lenteschema 2024 in mottenballen | NT

Geschrapte diensten THE Alliance blijven ook in lenteschema 2024 in mottenballen

moeilijke marktomstandigheden

De THE Alliance in de containerlijnvaart, bestaande uit Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming en HMM, houdt een aantal diensten die vanwege de moeilijke marktomstandigheden eerder al uit het vaarschema waren geschrapt ook in het lenteschema van 2024 in de mottenballen.

Schip HMM in Hamburg
Foto: Thorsten Schier / Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen