Rampschip Baltimore vaart voor Maersk en had al eens aanvaring in Antwerpen

Containerschip 'Dali'

De ‘Dali’, het schip dat bij de Amerikaanse stad Baltimore dinsdagochtend betrokken was bij het instorten van de Francis Scott Key Bridge, is een 10.000 teu-schip dat als charter vaart voor Maersk. Het schip had in 2016 al eens een aanvaring in de haven van Antwerpen.

De gevolgen voor de scheepvaart zijn nog niet te overzien. De terminals van Baltimore liggen achter de brug. Foto: Celal Gunes / Anadolu (via ANP)

De ‘Dali’ voer dinsdagnacht omstreeks half twee, kort nadat het schip was vertrokken uit de haven van Baltimore met bestemming Colombo (Sri Lanka), tegen een van de pijlers van de Francis Scott Key Bridge, een ruim 2,5 kilometer lange brug die een belangrijke verkeersader vormde en zo’n 11,5 miljoen voertuigen per jaar verwerkte. Een groot deel van de brug stortte in.

Op moment van schrijven, dinsdagochtend, waren hulpdiensten nog volop bezig om in het water inzittenden te vinden van voertuigen die in het water waren beland. De reddingsactie werd bemoeilijkt door het koude weer; het was dinsdagnacht onder het vriespunt.

Bemanning ongedeerd

De bemanning van de ‘Dali’ zou ongedeerd zijn gebleven. De krant The Washington Post schreef dinsdagochtend dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen van het ongeluk zijn voor de bereikbaarheid van de haven van Baltimore, maar het scheepvaartverkeer lijkt er zeker een groot probleem te hebben. De ravage is enorm en verschillende containerterminals van Baltimore liggen áchter de ingestorte brug.

Twee jaar geleden, medio maart 2022, was er een ongeluk met een ander containerschip dat uit de haven van Baltimore was vertrokken, het containerschip ‘Ever Forward’ van Evergreen, maar dat gebeurde verderop in de Chesapeake Bay. De ‘Ever Forward’ belandde destijds buiten de vaargeul, kwam muurvast te zitten in de modder en kon pas na een maand worden losgetrokken. De Amerikaanse kustwacht stelde na onderzoek uiteindelijk vast, dat het ongeval was veroorzaakt door een menselijke fout: een loods die het vertrek van de ‘Ever Forward’ letterlijk en figuurlijk in goede banen had moeten leiden, had zich laten afleiden door zijn mobiele telefoon.

De ‘Dali’ had dinsdagnacht twee loodsen aan boord, maar wat dit keer de aanleiding voor de rampzalige gebeurtenissen is geweest, is nog onduidelijk.

Aanvaring in Antwerpen

Wat wel duidelijk is, is dat de ‘Dali’ al eens eerder betrokken is geweest bij een ongeluk: in de haven van Antwerpen. In de zomer van 2016 botste het schip daar tegen een kade, waardoor zowel het schip als de kade schade opliep en gerepareerd moest worden. Het ongeval gebeurde destijds nadat het schip was losgemaakt om uit de Antwerpse haven richting Bremerhaven te vertrekken.

Rampschip Baltimore vaart voor Maersk en had al eens aanvaring in Antwerpen | NT

Rampschip Baltimore vaart voor Maersk en had al eens aanvaring in Antwerpen

Containerschip 'Dali'

De ‘Dali’, het schip dat bij de Amerikaanse stad Baltimore dinsdagochtend betrokken was bij het instorten van de Francis Scott Key Bridge, is een 10.000 teu-schip dat als charter vaart voor Maersk. Het schip had in 2016 al eens een aanvaring in de haven van Antwerpen.

De gevolgen voor de scheepvaart zijn nog niet te overzien. De terminals van Baltimore liggen achter de brug. Foto: Celal Gunes / Anadolu (via ANP)

De ‘Dali’ voer dinsdagnacht omstreeks half twee, kort nadat het schip was vertrokken uit de haven van Baltimore met bestemming Colombo (Sri Lanka), tegen een van de pijlers van de Francis Scott Key Bridge, een ruim 2,5 kilometer lange brug die een belangrijke verkeersader vormde en zo’n 11,5 miljoen voertuigen per jaar verwerkte. Een groot deel van de brug stortte in.

Op moment van schrijven, dinsdagochtend, waren hulpdiensten nog volop bezig om in het water inzittenden te vinden van voertuigen die in het water waren beland. De reddingsactie werd bemoeilijkt door het koude weer; het was dinsdagnacht onder het vriespunt.

Bemanning ongedeerd

De bemanning van de ‘Dali’ zou ongedeerd zijn gebleven. De krant The Washington Post schreef dinsdagochtend dat het nog onduidelijk is wat de gevolgen van het ongeluk zijn voor de bereikbaarheid van de haven van Baltimore, maar het scheepvaartverkeer lijkt er zeker een groot probleem te hebben. De ravage is enorm en verschillende containerterminals van Baltimore liggen áchter de ingestorte brug.

Twee jaar geleden, medio maart 2022, was er een ongeluk met een ander containerschip dat uit de haven van Baltimore was vertrokken, het containerschip ‘Ever Forward’ van Evergreen, maar dat gebeurde verderop in de Chesapeake Bay. De ‘Ever Forward’ belandde destijds buiten de vaargeul, kwam muurvast te zitten in de modder en kon pas na een maand worden losgetrokken. De Amerikaanse kustwacht stelde na onderzoek uiteindelijk vast, dat het ongeval was veroorzaakt door een menselijke fout: een loods die het vertrek van de ‘Ever Forward’ letterlijk en figuurlijk in goede banen had moeten leiden, had zich laten afleiden door zijn mobiele telefoon.

De ‘Dali’ had dinsdagnacht twee loodsen aan boord, maar wat dit keer de aanleiding voor de rampzalige gebeurtenissen is geweest, is nog onduidelijk.

Aanvaring in Antwerpen

Wat wel duidelijk is, is dat de ‘Dali’ al eens eerder betrokken is geweest bij een ongeluk: in de haven van Antwerpen. In de zomer van 2016 botste het schip daar tegen een kade, waardoor zowel het schip als de kade schade opliep en gerepareerd moest worden. Het ongeval gebeurde destijds nadat het schip was losgemaakt om uit de Antwerpse haven richting Bremerhaven te vertrekken.