Ever Forward strandde omdat loods druk was met mobieltje

Conclusie US Coast Guard

Het containerschip Ever Forward bleef wekenlang vastzitten in de Amerikaanse Chesapeake Bay. Uit onderzoek van de US Coast Guard blijkt dat het schip strandde door een ‘menselijke fout’. De loods was druk bezig met zijn mobiele telefoon op het moment dat een belangrijke bocht moest worden genomen.

Foto: Lloyd's Register

De US Coast Guard concludeert dat de stranding van de Ever Forward in Chesapeake Bay komt omdat de loods was afgeleid. Zijn vergunning is ingetrokken, mogelijk wordt de loods ook civielrechtelijke aansprakelijk gesteld voor de wekenlange stranding.

Het rapport benadrukt de acties van de loods, alsook het falen van het brugteam. Zij hadden hem op zijn fout moeten wijzen, daarmee had de stranding kunnen worden voorkomen.

Tussen het vertrek van het schip uit de haven van Baltimore en het stranden in de baai zit 126 minuten. De onderzoekers concluderen dat de loods in die tijd vijf telefoongesprekken voerde van in totaal 61 minuten. Ook blijkt uit gegevens en interviews dat hij aan het appen en mailen was op zijn telefoon. Op het cruciale moment dat er bijgestuurd moest worden, was de loods druk met een e-mail.

De Ever Forward heeft een capaciteit van 11.850 teu. Het schip lag meer dan een maand vast in de modder van Chesapeake Bay, nabij de Amerikaanse hoofdstad Washington.

Ever Forward strandde omdat loods druk was met mobieltje | NT

Ever Forward strandde omdat loods druk was met mobieltje

Conclusie US Coast Guard

Het containerschip Ever Forward bleef wekenlang vastzitten in de Amerikaanse Chesapeake Bay. Uit onderzoek van de US Coast Guard blijkt dat het schip strandde door een ‘menselijke fout’. De loods was druk bezig met zijn mobiele telefoon op het moment dat een belangrijke bocht moest worden genomen.

Foto: Lloyd's Register

De US Coast Guard concludeert dat de stranding van de Ever Forward in Chesapeake Bay komt omdat de loods was afgeleid. Zijn vergunning is ingetrokken, mogelijk wordt de loods ook civielrechtelijke aansprakelijk gesteld voor de wekenlange stranding.

Het rapport benadrukt de acties van de loods, alsook het falen van het brugteam. Zij hadden hem op zijn fout moeten wijzen, daarmee had de stranding kunnen worden voorkomen.

Tussen het vertrek van het schip uit de haven van Baltimore en het stranden in de baai zit 126 minuten. De onderzoekers concluderen dat de loods in die tijd vijf telefoongesprekken voerde van in totaal 61 minuten. Ook blijkt uit gegevens en interviews dat hij aan het appen en mailen was op zijn telefoon. Op het cruciale moment dat er bijgestuurd moest worden, was de loods druk met een e-mail.

De Ever Forward heeft een capaciteit van 11.850 teu. Het schip lag meer dan een maand vast in de modder van Chesapeake Bay, nabij de Amerikaanse hoofdstad Washington.