De schade aan het Belgische spoor, die werd aangericht door de overstromingen van vorige week, concentreert zich in Zuid-België, in de provincie Luik en Namen. Door deze provincies loopt de belangrijke Noordzee-Middellandse Zeecorridor die de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent verbindt met het zuiden van Europa.

Hoofroute beschadigd

Meerdere trajecten op deze zijn ernstig beschadigd door de overstromingen. Zo is de L139 tussen Sint-Joris-Weert en Ottiginies ten vroegste operationeel vanaf 2 augustus. De L154 tussen Dinant en Beauraing is volgens de planning van Infrabel zelfs uit de running tot 9 augustus.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Alternatieven

Ook een aantal alternatieve omleidingsroutes is voorlopig onbegaanbaar. Herstelwerkzaamheden aan de L161 tussen Ottignies en Gembloers en Gembloers en Namen duren tot respectievelijk 3 augustus en 26 juli. Ook de L162 tussen Rochefort-Jemelle en Poix-St.-Hubert geldt als alternatief, maar dit traject is tot 9 augustus uit de roulatie.

Infrabel zegt dat het alternatieve opties onderzoekt en in gesprek is met klanten en buitenlandse infrabeheerders. Zo wordt onder ander een omleiding via Parijs onderzocht. ‘Om vanuit de Vlaamse havens naar Frankrijk en Italië te gaan kan je eventueel ook via Kortrijk – vanuit Zeebrugge en Gent – of via Gent – vanuit Antwerpen – naar Moeskroen om daar de Franse grens over te steken naar Lille en door te gaan naar Parijs’, vertelt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. ‘Vanuit Parijs kan je dan naar Dijon en zo verder door te reizen naar Basel/Zwitserland. Vanuit Parijs kan je ook naar Lyon en via de Alpen naar Turijn in Italië.’

De woordvoerder geeft aan dat dit lange omleidingsroutes zijn en zeker geen eenvoudig alternatief. ‘Treinbestuurders hebben lijnkennis nodig, soms zijn er capaciteitsbeperkingen, soms zijn er tonnagebeperkingen en soms heb je dubbele tractie nodig. Niet evident dus voor de spooroperatoren en bedrijven.’

De Noordzee-Middellandse Zeecorridor is voor verschillende Belgische spooroperatoren een belangrijke route. Zo ook voor Lineas. De spoorgoederenvervoerder gaf eerder deze week te kennen dat de helft van haar goederentreinen waren stilgevallen naar aanleiding van de watersnoodramp en de schade aan het spoor.

Opgestart

Ondertussen is het goederenverkeer tussen Luik en Maastricht donderdag heropgestart nadat overstromingen. De heropstart werd mogelijk nadat het traject tussen het Luikse Wezet (Visé) en de Nederlandse grens eerder hersteld was dan verwacht. Dat meldt Infrabel-topman Benoît Gilson.

Aanvankelijk had Infrabel geschat dat de herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Luikse Wezet (Visé) en de Nederlandse grens tot 2 augustus in beslag zou nemen. Het traject vormt onderdeel van de verbinding Luik-Maastricht. Overstromingen vorige week hadden hier schade aangericht op twee kilometer spoor waarbij de spoorbedding was weg gespoeld.

De stabiliseringswerken aan de spoorbedding verliepen sneller dan gepland en werden eerder deze week al afgerond. Omdat ook aan Nederlandse zijde (naar Maastricht) geen problemen aan de infrastructuur bestonden, kon het goederenvervoer tussen Luik en Maastricht woensdag weer opgestart worden.

Met het herstel van de lijn Luik-Maastricht is de oostwaartse ontsluiting van Luik voor een groot deel hersteld. Vorige week werd ook de Montzenroute, die de Vlaamse zeehavens aan het Duitse achterland verbindt, weer operationeel nadat ook de wateroverlast ook hier het spoorvervoer was gestremd door wateroverlast. De Montzenroute wordt ook gebruik om goederen tussen Luik en Duitsland en Oost-Europa te vervoeren.

De herstelwerkzaamheden aan het Waalse spoor gaan ook de komende weken door. Infrabel hoopt de meeste de meeste spoorlijnen tegen 9 augustus weer operationeel te hebben. Een uitzondering is de zwaar getroffen lijn Pepinster en Luik waar een spoorwegbrug verzakte. Daar zouden de herstelwerkzaamheden tot 30 augustus duren.

De schade aan het Waalse spoor loopt in de miljoenen. De spoorinfrastructuurbeheerder schatte het herstel eerder deze week tussen de 30 en 50 miljoen euro. In Duitsland, waar het spoor eveneens gehavend uit de watersnood tevoorschijn kwam, loopt dat zelfs in de honderden miljoenen euro’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding