Conceptontwerp ERTMS opgeleverd voor eerste traject in Nederland

Kijfhoek-Belgische grens

Het conceptontwerp van het treinbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS voor het traject Kijfhoek-Belgische grens is recent opgeleverd, laat ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis weten. 

Er is een Railverkeerstechnisch Ontwerp en een Technisch Integraal Systeemontwerp uitgewerkt. Aan de hand hiervan kan ProRail een projectbesluit nemen, meldt Arcadis.

Het conceptontwerp is ontwikkeld via een samenwerking door de ingenieurs van Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV en gebeurde in opdracht van spoorbeheerder ProRail. Naar verwachting rijden de eerste treinen op het traject Kijfhoek-Belgische grens onder ERTMS over ongeveer vijf jaar gerealiseerd, zegt projectmanager Tsjisse Sjaarda van Arcadis.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een gestandaardiseerd Europees beveiligingssysteem. ProRail heeft de doelstelling om het systeem in 2040 in heel Nederland uitgerold te hebben. Het traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens moet als eerste van het beveiligingssysteem worden voorzien.

Hogere capaciteit

ERTMS zal gaan werken met een systeem van draadloze communicatie. Hiertoe moeten bakens in de treinbaan geplaatst worden. Via een radioverbinding leest de trein de informatie in de baken. De machinist krijgt dan alle informatie waarmee een trein bestuurd kan worden op een beeldscherm in de cabine te zien.

Dit is bijvoorbeeld informatie over of een trein wel of niet over een baken mag rijden en hoe snel de trein dan mag gaan. Seinen langs het spoor worden hiermee overbodig. Wanneer de machinist niet zelf op de instructies reageert, heeft het systeem bovendien de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf de trein te stoppen of de snelheid aan te passen. Hiermee kunnen botsingen of ontsporingen worden voorkomen. Ook wordt de capaciteit op de sporen groter, doordat machinisten sneller aan de informatie kunnen komen waarmee ze de trein moeten besturen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Conceptontwerp ERTMS opgeleverd voor eerste traject in Nederland | NT

Conceptontwerp ERTMS opgeleverd voor eerste traject in Nederland

Kijfhoek-Belgische grens

Het conceptontwerp van het treinbeveiligings- en besturingssysteem ERTMS voor het traject Kijfhoek-Belgische grens is recent opgeleverd, laat ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis weten. 

Er is een Railverkeerstechnisch Ontwerp en een Technisch Integraal Systeemontwerp uitgewerkt. Aan de hand hiervan kan ProRail een projectbesluit nemen, meldt Arcadis.

Het conceptontwerp is ontwikkeld via een samenwerking door de ingenieurs van Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV en gebeurde in opdracht van spoorbeheerder ProRail. Naar verwachting rijden de eerste treinen op het traject Kijfhoek-Belgische grens onder ERTMS over ongeveer vijf jaar gerealiseerd, zegt projectmanager Tsjisse Sjaarda van Arcadis.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een gestandaardiseerd Europees beveiligingssysteem. ProRail heeft de doelstelling om het systeem in 2040 in heel Nederland uitgerold te hebben. Het traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens moet als eerste van het beveiligingssysteem worden voorzien.

Hogere capaciteit

ERTMS zal gaan werken met een systeem van draadloze communicatie. Hiertoe moeten bakens in de treinbaan geplaatst worden. Via een radioverbinding leest de trein de informatie in de baken. De machinist krijgt dan alle informatie waarmee een trein bestuurd kan worden op een beeldscherm in de cabine te zien.

Dit is bijvoorbeeld informatie over of een trein wel of niet over een baken mag rijden en hoe snel de trein dan mag gaan. Seinen langs het spoor worden hiermee overbodig. Wanneer de machinist niet zelf op de instructies reageert, heeft het systeem bovendien de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf de trein te stoppen of de snelheid aan te passen. Hiermee kunnen botsingen of ontsporingen worden voorkomen. Ook wordt de capaciteit op de sporen groter, doordat machinisten sneller aan de informatie kunnen komen waarmee ze de trein moeten besturen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement