Oekraïne heeft de laatste jaren een belangrijkere rol gekregen op de Nieuwe Zijderoute. Steeds meer bedrijven hebben nieuwe routes en diensten door het Oost-Europese land geopend. Volgens RZD Logistics, een grote operator in Oost-Europa, wordt 2% van het containervolume op de Nieuwe Zijderoute in westelijke richting vervoerd door Oekraïne.

Het bedrijf heeft donderdag laten weten dat de treinen vooralsnog rijden, maar dat de situatie veranderlijk is. ‘Gisteravond was de situatie nog totaal anders dan vandaag. En misschien zeg ik vanavond weer iets anders. Maar op dit moment rijden de vrachttreinen. Wel zijn mensen bezorgd en treinomleidingen kunnen daar een gevolg van zijn’, vertelt Yulia Kosolopova van RZD Logistics.

Inmiddels heeft HHLA (Hamburger Hafen und logistiek AG) in een persconferentie laten weten dat de haven van Odessa in Oekraïne vandaag is gesloten door de Oekraïense autoriteiten. De werkzaamheden in de HHLA-terminal zijn opgeschort. ‘Al ons personeel is thuis, behalve de veiligheidsmedewerkers. De veiligheid van het personeel is onze grootste prioriteit’, laat de operator weten.

Annuleringen

RTSB, een operator op de Nieuwe Zijderoute, meldt dat klanten hun boekingen op treinen via Oekraïne hebben geannuleerd en dat er op dit moment geen treinen door de regio rijden. Volgens het bedrijf worden treinen omgeleid via Belarus (Wit-Rusland) en Kaliningrad. ‘Vrachtvervoer kan nog steeds via deze grensovergangen rijden’, vertelt Aleksander Baskakov, ceo van RTSB Russia.

Operator Metrans zegt dat het bedrijf al sinds januari geen vracht vervoert via het spoor in Oekraïne, toen de instabiliteit in het land begon. Het bedrijf benadrukt dat het wel of niet rijden van treinen door Oekraïne een beslissing is die door de klanten wordt gemaakt. ‘Onze klanten hebben allemaal hun boekingen geannuleerd. Uiteindelijk beslist de klant’, vertelt Martin Koubek, director Silk Road and CIS bij Metrans.

Hij voegt hieraan toe dat hij verwacht dat deze situatie nog veel impact gaat hebben. ‘Het gaat niet alleen om Oekraïne. Er zijn nu al klanten met hoofdkantoren in de EU en de VS die niet meer door Rusland willen reizen. Naar verwachting gaat dit veel effect hebben op het spoorvervoer op de Nieuwe Zijderoute.’

Ook in China zijn er zorgen over de situatie Zo liet operator Xi’an International Inland Port Multimodal Transport Co gisteren al weten de treinen tussen Xi’an en Hongarije niet meer via Rusland en Oekraïne te laten rijden. ‘De kosten van het omleiden van de treinen via Polen zullen zeker stijgen en ook de transittijd wordt zeker drie tot vijf dagen langer. Wanneer het machtsspel daar over is, zullen we omleiding weer ongedaan maken’, vertelt Xiao Zhang van het bedrijf.

Sancties

Logistiek dienstverlener ACE logistics is bezorgd over de gevolgen van de internationale sancties tegen Rusland. Het bedrijf verzorgt transportdiensten tussen Litouwen en China. ‘Met de sancties van de EU kunnen we verwachten dat het vrachtvervoer per spoor tussen Litouwen en Rusland sterk verstoord wordt.’ Onder meer de EU kondigde vandaag zware sancties aan tegen Rusland. Zo krijgen strategische sectoren geen toegang meer tot de Europese technologie en worden alle banken afgesloten van Europese geldstromen.

DB Cargo laat weten dat alle treinen van het bedrijf op de Nieuwe Zijderoute nog rijden. ‘Wij hebben geen treinen die via Oekraïne rijden. De treinen via de route die loopt door Polen, Belarus en Rusland rijden nu gewoon. Verder is de situatie nog erg onzeker en afhankelijk van eventuele strafmaatregelen die de Europese Commissie eventueel nog gaat nemen die meer effect hebben op het vrachtvervoer’, zegt Jelle Rebbers van DB Cargo.

ULTC ERA, een joint venture van de nationale spoorwegbedrijven van Belarus, Kazachstan en Rusland, laat ook weten dat geen van zijn diensten nog is getroffen. Het bedrijf vervoert de meeste goederen via het breedspoornet door Kazachstan, Belarus en Rusland.

Congestie

Ook Neptune Logistics, een logistiek bedrijf in Singapore, meldt aan zijn klanten dat de treinen via de route via Belarus, Kazachstan en Rusland gewoon rijden. Wel waarschuwt het bedrijf voor congestie op deze route tussen Polen en Belarus vanwege de omleidingen van treinen die normaal door Oekraïne zouden rijden. De treinen van het bedrijf die via Izov in Oekraïne en  de grensovergang bij Hrubeszow met Polen naar het Poolse Swavków willen rijden, zijn wel geannuleerd. Ook treinen die via andere landen naar Oekraïne reizen, rijden niet.

Hier en daar is er nog wel sprake van optimisme. ‘Ik denk niet dat het conflict een substantieel effect gaat hebben op de Nieuwe Zijderoute. De hoeveelheid treinen die Oekraïne passeren is heel beperkt. En de kans op een grootschalige oorlog tussen Oekraïne en Rusland is niet groot’ vertelt Jet Young van operator Nurminen Logistics.

Dit artikel is samengesteld uit artikelen van Railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement