Dinsdagnacht werden bij de Botlektunnel, Barendrecht en op emplacement Maasvlakte nog enkele reparaties uitgevoerd, meldt ProRail. Dit zorgde gisteren met name op het emplacement Maasvlakte voor hinder. ProRail laat weten de staat van het spoor te controleren door geregeld meettreinen te laten rijden. ‘Dat is ook gebeurd op de Havenspoorlijn. Daarbij is gebleken dat een aantal wissels, met name op emplacement Maasvlakte, gerepareerd moest worden. Nadat dat gebeurd is kon het treinverkeer weer hervat worden’, aldus ProRail.

Knelpunten

In 2020 werden de resultaten van een onderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau CrisisLab naar de spoorbeheerder gepubliceerd waarin de knel- en verbeterpunten in het beheren van de Rotterdamse havenspoorlijn werden benoemd. Naar aanleiding van dit onderzoek is het project ‘Infra op Orde’ opgezet. Hiermee moet de infrastructuur in het Rotterdamse havengebied in drie jaar weer op orde worden gesteld.

De hoeveelheid storingen in het havengebied lijkt echter nog steeds groot te zijn. ‘Aan de ene kant heb je een project wat goed loopt. Daar zijn we ProRail ook erkentelijk voor. Maar aan de andere kant zie je dat het aantal hinderlijke storingen gewoon toeneemt. We hebben er dit jaar op de hele Betuweroute, inclusief Havenspoorlijn, alweer 100 gehad. En op de Havenspoorlijn zelf zo’n 80. We hebben dus eigenlijk de helft meer hinderlijke storingen dan vorig jaar’, vertelt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie RailGood, aan zustervakblad Spoorpro tijdens een uitzending van SpoorProTV.

Vroon laat woensdag bovendien telefonisch weten dat  hij ernstige zorgen heeft over hoe betrouwbaar het spoor overkomt op klanten. ‘Ik krijg inmiddels al te horen dat klanten hun ladingen al niet meer via het spoor willen vervoeren omdat het te onbetrouwbaar is’, stelt hij.

Broze situatie

ProRail benadrukt druk bezig te zijn met het aanpakken van de Havenspoorlijn, maar laat daarnaast weten dat het onderhoud dermate achterloopt dat het soms voorkomt dat de meettreinen problemen ontdekken die niet over een langere periode in te plannen zijn en accuut aangepakt moeten worden.

‘Tien tot vijftien jaar achterstallig onderhoud is niet in één of twee jaar gefixt’, zegt Jessica van den Bosch, directeur Accountmanagement ProRail tegen Spoorpro. ‘Het is echt wel een taaie klus. En je ziet, dat merkten we gisteren ook weer, dat we soms net te laat zijn met vernieuwen. De wissels waren zo slecht dat we niet meer de veilige bereidbaarheid konden garanderen. Dat willen we natuurlijk voorkomen, dus vandaar dat we ook heel hard aan het vernieuwen zijn. Maar we zitten nog in een hele broze situatie waarin het soms misgaat. Dat is heel vervelend.’

ProRail heeft de werkzaamheden aan de Havenspoorlijn verdeeld over drie werkpakketten van een jaar. Het eerste werkpakket is afgerond, waarvan 93% binnen de gestelde planning is gerealiseerd. ProRail is momenteel met het tweede werkpakket bezig, waarna in 2023 het derde werkpakket volgt. In eerste werkpakket zijn 29 wissels, 50 overwegen en 10 kilometer spoor aangepakt. In werkpakket 2 dat in 2022 wordt uitgevoerd, volgen nog eens 28 wissels en aansluitende spoortakken en 3 overwegen. Werkpakket 3 bevat 35 wissels, 25 overwegen en nog eens 10 kilometer spoor.

Deadline

Vanaf 2024 vindt er regulier onderhoud plaats. ‘Afgelopen weekend zijn er ook weer vijf wissels vervangen. En je zult op termijn zien dat de wissels die nu zijn neergelegd op termijn prima op onderhoudswaarde onderhouden kunnen worden. De komende jaren zal er aan deze specifieke wissels geen enkele storing plaatsvinden die terug te herleiden is aan een slechte staat’, vertelt Ben van Hooijdonk, projectmanager van de Havenspoorlijn, over het toekomstige onderhoud.

ProRail werkt daarnaast ook aan de aanpassingen van verschillende emplacementen, waaronder Waalhaven Zuid. ProRail moet op 1 januari 2023 permanente brandvoorzieningen op het emplacement hebben gerealiseerd. ‘De deadline staat nog steeds. Maar dat is wel kritisch. We zien wel hele grote risico’s. Dus wat we parallel ook doen is dat we het gesprek met het bevoegd gezag aangaan over of we de blustrein eventueel nog wat langer in zouden kunnen zetten als we het niet halen. Maar we gaan er nog steeds voor om 1 januari 2023 te halen. Daar is echt alles op gericht. En daar staat de aannemer ook voor klaar’, vertelt Van den Bosch. De blustrein is een tijdelijke oplossing voor het gebrek aan permanente brandvoorzieningen op het emplacement. De gemeente Rotterdam heeft laten weten dat de vergunning hiervoor eind dit jaar afloopt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement