De vereniging stelt dit veel te weinig is aangezien het Duitse spoor al zo overbelast is. ‘Het is alsof je een brand wil blussen met een emmer water’, aldus bestuursvoorzitter Ludolf Kerkeling. Dit is volgens hem bovendien een probleem dat al vele jaren speelt.

Sinds 1994 is er in het land in totaal nog geen 1800 kilometer aan nieuw spoor bijgekomen, zo stelt Kerkeling. Desondanks is dit wel de grootste hoeveelheid aan nieuw spoor dat in een jaar beschikbaar wordt gesteld sinds 2018. Vorig jaar werd er maar 4,2 kilometer aan nieuw spoor opgeleverd in Duitsland. In 2019 en 2020 was dat zelfs nog minder.

Onder de vier projecten waarmee dit jaar nieuw spoor of nieuwe bovenleiding wordt opgeleverd, vallen de elektrificatie naar Wilhelmshaven van 6,3 kilometer spoor, de oplevering van twee keer twee extra sporen tussen Erfurt en Neurenberg en de oplevering van een bijna 60 kilometer lang traject tussen Wendlingen en Ulm. Niet al deze projecten zijn echter ook van nut voor het spoorgoederenvervoer.

Elektrificatie

Bedrijfsleider van die Güterbahnen Peter Westenberger stelt dat alleen de elektrificatie bij het noord-Duitse Wilhelmshaven expliciet voordeel biedt voor het goederenvervoer omdat het voor betere verbindingen zorgt met de daar gelegen containerhaven JadeWeserPort.

Spoorgoederenvervoerder TX Logistik  laat bijvoorbeeld al weten de haven in zijn netwerk te willen opnemen en nieuwe verbindingen te willen opstarten met het zuiden van Duitsland, in eerste instantie met de terminals in Nuremberg en Kornwestheim. Het bedrijf benoemt de voltooing van de elektrificatie naar Wilhelmshaven hierbij als belangrijke vereiste voor de nieuwe verbindingen.

‘We zijn blij dat de JadeWeserPort nu bereikbaar is met elektrische locomotieven. Maar dat dit pas tien jaar na de opening realiteit wordt en dat er op de terminal zelf nog steeds diesellocomotieven moeten worden ingezet, laat meteen al wat zwakke punten zien in de uitbouwplanning van het Duitse spoornet’, stelt Westenberger echter wel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement