Dit blijkt uit cijfers van branchevereniging voor gecombineerd spoor- en wegvervoer UIRR. De branchevereniging berekent de groei van het gecombineerd transport op basis van cijfers over de hoeveelheid zendingen in het gecombineerd vervoer in combinatie met de hoeveelheid overslag op terminals.

De organisatie benoemt dat het ondanks de grote hoeveelheid uitvallende treinen door werkzaamheden aan het Europese spoor mogelijk was om deze groei te realiseren. UIRR stelt dat de hoge uitval gedeeltelijk gecompenseerd kon worden door de treinen die wel konden rijden bijna volledig te vullen.

Volgens Akos Ersek, senior beleidsadviseur bij UIRR, blijft het vanwege de hoge uitval ondanks de vollere treinen echter nog steeds moeilijk voor vervoerders om alle goederen op tijd te kunnen leveren. Daarnaast spelen problemen in de zeevracht een rol omdat het achterlandvervoer hierdoor minder betrouwbaar wordt.

Steeds negatiever

De ‘sentiment index’ van UIRR staat op ‘licht negatief’. In deze index geven de ceo’s van bedrijven die lid zijn van UIRR aan wat zij in de komende 12 maanden verwachten van de markt. Het is de eerste keer sinds het derde kwartaal van 2020 dat de leden van de branchevereniging zo negatief naar de toekomst kijken.

De verschuiving naar ‘licht negatief’ in dit kwartaal, komt volgens de branchevereniging door de huidige onzekerheid veroorzaakt door de explosieve groei van de energieprijzen.

Daarnaast spelen ook de vele werkzaamheden op het spoor hierbij een rol. Volgens UIRR ‘zijn nog steeds niet alle treinpaden die intermodale vrachttreinen nodig hebben voor 2023 door de Europese spoorbeheerders gegarandeerd’.

Ersek laat weten dit kwartaal positieve groeicijfers te zien, maar zegt desalniettemin dat de huidige cijfers  getemperd worden door de toekomstverwachtingen. ‘Over 2022 denk ik dat we nog een lichte groei gaan zien. Maar in 2023 verwacht ik wel dat dit minder gaat worden.’

Over het algemeen gaat het in 2022 al iets minder goed dan in het jaar ervoor. In het tweede kwartaal van dit jaar was er voor het eerst in anderhalf jaar zelfs sprake van een daling in de hoeveelheid gecombineerd transport.

Ook lijken de leden van UIRR steeds negatievere toekomstverwachtingen te hebben. Vorig kwartaal stond de index nog op ‘neutraal’ en in het eerste kwartaal op ‘licht positief’. In 2021 keken de bedrijven zelfs nog met een ‘positieve’ blik naar de toekomst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement