Dit blijkt uit de toekenning van de zogeheten MIRT-gelden die deze week bekend is gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Volgens het ministerie van IenW kan er bij het verlengen van de sporen ‘meegelift’ worden op een bestaand wisselsaneringstraject, waardoor de kosten lager uitvallen.

Het havenbedrijf Moerdijk laat weten dat Lage Zwaluwe ‘het knooppunt voor het spoorgoederenverkeer tussen het hoofdrailnet en de haven van Moerdijk’ is en dat het kunnen ontvangen van langere goederentreinen voor en betere spoorontsluiting van het haven- en industrieterrein zorgt.

Marika Menschaar-den Hartog, directeur finance & IT bij het havenbedrijf, stelt enorm blij te zijn met deze derde investering in korte tijd in het spoor van Port of Moerdijk. ‘Met het nieuwe besluit voor het emplacement bij Lage Zwaluwe zijn we straks één van de eerste havens die van hoofdspoornet naar de havenkant 740 meter lange treinen af kan handelen’, zo stelt zij. Eerder opende het havenbedrijf bijvoorbeeld al de verbeterde railontsluiting bij CCT Moerdijk, waar nu ook treinen van 740 meter kunnen komen.

Hans-Willem Vroon, directeur van belangenorganisatie voor het spoorgoederenvervoer RailGood, vindt echter dat er veel te weinig geld is toegekend aan het spoorgoederenvervoer. De 7,26 miljoen euro die naar Lage Zwaluwe gaat, is onderdeel van een breder investeringspakket van 7,5 miljard euro in ‘bereikbaarheid’. Hij noemt het bedrag dat hiervan wordt geïnvesteerd in langere treinen ‘een fooi’ en stelt dat er veel meer geld nodig is om de benodigde investeringen in het goederenvervoer te realiseren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement