Er is nu in totaal 2,7 miljard beschikbaar voor investeringen. 1,7 miljard euro hiervan was al eerder beschikbaar gesteld. De extra middelen moeten onder andere gebruikt worden voor het uitrusten van de goederencorridor Rijn-Alpen met het internationale beveiligingssysteem ERTMS. Deze corridor loopt van de Nederlandse zeehavens naar Italië.
Ook wordt er 307 miljoen euro geïnvesteerd in de planning voor de uitrol van ETCS op de Scandinavisch-Mediterrane corridor. Het deel van deze corridor dat loopt tussen Denemarken en Oostenrijk moet volgens de huidige planning eind 2030 met ETCS zijn uitgerust.
‘Gezien de groeiende drukte op het spoor hebben we meer snelheid nodig om ons spoornetwerk effectiever en efficiënter te maken. Op de lange en middellange termijn richten we ons op zowel uitbreidings- als nieuwbouwprojecten en op de renovatie van belangrijke corridors. De digitalisering van de infrastructuur is hierbij doorslaggevend’, aldus Berthold Huber, directeur infrastructuur bij Deutsche Bahn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?