ProRail liet op donderdagmiddag in een bericht aan de sector weten dat er problemen waren op de emplacementen Botlek, Pernis en Waalhaven Zuid. In de Botlek en Pernis stonden twee sporen onder water. Door de situatie op Pernis was er bovendien geen treinverkeer mogelijk naar de CTT-terminal. Daarnaast informeerde de spoorbeheerder klanten over wateroverlast op Waalhaven Zuid. Ook op Maasvlakte West was tijdelijk geen treinverkeer mogelijk.

Inmiddels heeft ProRail op de Waalhaven 400 kubieke meter water weggepompt. Wel zijn een aantal lange sporen daar nog steeds niet te gebruiken. Volgens het meest recente servicebericht staan er nog acht sporen onder water en wordt er nog gezocht naar ‘nieuwe pompcapaciteit en personeel’. Er zouden alleen treinen van en naar RSC mogelijk zijn. Ook het emplacement Botlek staat nog gedeeltelijk onder water. De spoorbeheerder verwacht dat dit nog tot maandagochtend gaat duren.

Vrachtwagens

Op Maasvlakte West is het treinverkeer weer mogelijk. Wel stelt ProRail dat dit ‘per trein moet worden bekeken’. Ook Pernis is inmiddels weer open, de CTT-terminal is weer bereikbaar, aldus ProRail. Volgens ProRail is het op Pernis echter moeilijk om water af te voeren, waardoor in de omgeving alles onder water staat. Voor het afvoeren van het water zijn vrachtwagens nodig.

‘Gezien de verzadiging van de bodem en het feit dat putten en wegen ook vollopen, kan het water nergens naartoe weggepompt worden. Er wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om het water weg te krijgen. Daarnaast wordt onderzocht of er eventueel alternatieven zijn om de wateroverlast te beperken en in te dammen’, valt te lezen in een servicebericht van ProRail van afgelopen donderdag.

Tekst loopt door onder de foto.

Massale treinuitval

Arno van Deursen, Country Manager NL van spoorvervoerder Lineas, laat weten dat de CTT-terminal in Rotterdam tot vrijdag niet bereikbaar is geweest. Daarnaast kan Lineas verschillende grote klanten op de Botlek niet bereiken, zegt Van Deursen.

Op Waalhaven Zuid zijn op dit moment volgens Van Deuren maar weinig sporen beschikbaar. ‘Het knelt aan opstelcapaciteit’, voegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood, hieraan toe.

Een woordvoerder van ProRail laat in een reactie weten dat de problemen veroorzaakt worden door hevige regenval in een laaggelegen gebied. ‘We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. We proberen nog extra pompen in te zetten. Helaas komt dit bij hevige regenval voor. Zoiets gebeurt een paar keer per jaar.’

Niet eerder meegemaakt

Van Deursen stelt echter zoiets in die mate nog nooit eerder te hebben meegemaakt. ‘Bijna de hele haven heeft stilgelegen. Er is bij ons sprake geweest van massale treinuitval. Terminals waren niet bereikbaar en we konden onze treinen uit het buitenland niet kwijt. Die kunnen vervolgens niet op tijd gelost worden. De schade is catastrofaal voor de vervoerders in Rotterdam.’

‘Het is opvallend dat het langer regent in heel Nederland en dat alleen de vrachtsporen en de emplacementen in de haven van Rotterdam onder water staan. En op bijna alle plekken die onder water staan zijn recent werkzaamheden geweest aan het spoor of aan de brandblusvoorzieningen’, zegt Vroon over de situatie. Volgens hem had ProRail geen goed calamiteitenplan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement