Dit schrijft het Duitse transportvakblad DVZ op basis van een intern rapport van DB Netz over de status van het eigen spoornetwerk in het jaar 2021. In dit rapport schrijft Philipp Nagl, ceo van DB Netz, dat er pas kwalitatief verkeer kan worden aangeboden als het spoornetwerk in zeer goede staat is. Nagl voegt hieraan toe dat dit op dit moment niet het geval is en benoemt bovendien dat spoorinfrastructuur in Oostenrijk en Zwitserland beter scoort. Al met al schat de spoorbeheerder in dat de renovaties die nodig zijn om het spoornet in acceptabele staat te krijgen nu 89 miljard euro kosten.
DB Netz heeft zijn eigen spoornetwerk beoordeeld op een schaal van één tot en met vijf, waarbij een één de beste score is die behaald kan worden en een vijf de slechtste. Het netwerk van DB Netz behaalde een score van 2,93. Een drie houdt in dat het netwerk zich in een ‘middelmatige staat’ bevindt. De beoordeling is voornamelijk gebaseerd op onderdelen van de infrastructuur die, wanneer zij niet in goede staat zijn, vertragingen kunnen opleveren. Dit zijn bijvoorbeeld sporen, wissels, seinhuizen en kruisingen.
Radicale koerswijziging
Het meest intensief gebruikte deel van het netwerk, ongeveer 10% van het totaal, wordt ook apart beoordeeld. Dit veelgebruikte deel van het Duitse spoornetwerk scoort een 3,01, wat dus slechter is dan gemiddeld. Dit netwerk zou ‘bijzonder relevant’ zijn voor de stabiliteit en punctualiteit van het hele netwerk. Er zijn bovendien 2310 bruggen en 2378 seinhuizen op het Duitse spoor die een score van vier of lager wisten te behalen. Een score van vier houdt in dat er sprake is van ‘aanzienlijke beperkingen’. Een score van vijf houdt in dat de infrastructuur ‘zijn levensduur heeft overschreden’.
Bijna de helft van de seinhuizen behaalde zo’n lage score. Als belangrijkste oorzaken worden veroudering en een slechte beschikbaarheid van deze seinhuizen genoemd. De benodigde kosten voor vervanging zouden maar liefst 10,9 miljard euro moeten gaan bedragen, zo wordt geschat.
Al met al concludeert het rapport dat de huidige infrastructuur de snelle groei van het verkeer niet kan bijhouden. Er zou een ‘radicale koerswijziging’ nodig zijn waarbij de bestaande infrastructuur moet worden gerenoveerd en uitgebreid.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?