Volgens Duitse media pleiten de politici voor het behoud van de expeditiedochter van DB in een hervormingsnota waarin een oplossing voor de aanhoudende problemen bij het moederbedrijf gepresenteerd wordt.

DB Schenker was vorig jaar verantwoordelijk voor het grootste deel van de bedrijfswinst van DB, terwijl verschillende andere divisies, waaronder goederendochter DB Cargo, aanzienlijke verliezen leden. ‘Als internationaal actieve logistieke dienstverlener moet DB Schenker in handen van de staat blijven. Dit is van strategisch belang, vooral met het oog op concurrenten als China’, zo benadrukken de partijen volgens de Duitse krant Handelsblatt.

Volgens het voorstel van het CDU, een grote Christelijke nationale partij, en het CSU, haar Beierse zusterpartij, moeten juist de DB-dochters die zich op de infrastructuur richten zich afsplitsen. Dit gaat bijvoorbeeld om de Duitse spoorbeheerder DB Netz, maar ook om de onderdelen van Deutsche Bahn die verantwoordelijk zijn voor energievoorziening en het beheer van de stations. Deze bedrijven moeten samengevoegd worden in een Duits staatsbedrijf voor infrastructuur. Het vracht- en passagiersvervoer, waaronder ook DB Cargo, moet volgens het document daarentegen wel bij Deutsche Bahn blijven.

Op deze manier kan de staat meer controle uitoefenen en onafhankelijk van DB beslissen aan welke trajecten op het spoor gewerkt moet worden. Dit moet ervoor zorgen dat er niet alleen aandacht komt voor rendabele trajecten maar ook voor trajecten die misschien minder rendabel zijn, maar wel belangrijk voor de mobiliteit. De splitsing van het grote bedrijf zou bovendien een positief effect hebben op de concurrentie op de spoormarkt omdat andere aanbieders dan Deutsche Bahn dan vaker gebruik kunnen maken van het spoorwegnet en meer marktaandeel kunnen verwerven, zo legt Ulrich Lange, bedenker van het concept, uit.

Chronische problemen

Detlef Müller, SPD-politicus en lid van het Duitse parlement, stelt echter dat het opsplitsen van de de infrastructuur- en vervoersdochters van DB geen problemen in de spoorsector oplost. Ook DGB, een koepelorganisatie van Duitse vakbonden, sprak zich kritisch uit over de ideeën van het Christelijke blok. De organisatie sprak van ‘oude wijn in nieuwe vaten’ en voorzitter Stefan Körzel benadrukte dat het probleem is dat er al jarenlang te weinig geïnvesteerd wordt in het spoor. Dat gaat volgens hem niet opgelost worden door het noodlijdende staatsbedrijf op te splitsen.

De situatie bij Deutsche Bahn is al langere tijd kritisch. Zo sprak de Duitse rekenkamer recent nog over chronische problemen bij het bedrijf. Vooral met DB Cargo gaat het slecht. De goederenvervoerder zat vorig jaar diep in de rode cijfers, met een negatief ebit van 665 miljoen euro. Sinds 2014 is er geen winst meer gemaakt bij het bedrijf en inmiddels heeft de goederendochter DB al meer dan 3 miljard euro gekost. De winst die het moederbedrijf vorig jaar toch maakte is eigenlijk geheel toe te schrijven aan expeditiedochter DB Schenker. Daarnaast is het ook met de infrastructuur in Duitsland niet goed gesteld. Er zijn veel technische problemen en er is onvoldoende spoor bijgebouwd, aldus de rekenkamer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement