De naamsverandering wordt daarmee een zeer complexe zaak. Zo moeten de Duitse wegenwet en de wetsartikelen voor het goederenvervoer over de weg op de schop. De operatie belooft niet alleen een flink tijdsbeslag, maar ook een forse kostenpost op te leveren. De investeringen die nodig zijn om IT-systemen aan te passen en nieuwe stickers op de beruchte BAG-busjes te plakken, lopen volgens het Duitse vakblad DVZ op tot bijna 4 ton.

Nieuwe taken

Toch is hernoeming volgens de regering in Berlijn nodig omdat er de afgelopen jaren nogal wat nieuwe taken zijn toegevoegd aan het lijstje met verantwoordelijkheden van de tweeduizend medewerkers van de inspectiedienst. ‘Logistiek en mobiliteit’ past daar beter bij, zei de Duitse transportminister Volker Wissing afgelopen zomer bij de aankondiging van de voorgenomen naamswissel. Het gaat daarbij volgens de bewindsman onder meer om de coördinatie van het vervoer van Oekraïense vluchtelingen en de uitvoering van een aantal programma’s rond fietsmobiliteit en openbaar vervoer.

De vraag is nu, vanaf wanneer wegvervoerders die op Duitsland rijden de nieuwe naam op de bekende BAG-busjes zullen zien staan. De omdoping stond gepland voor 1 januari 2023, maar mogelijk gaat het langer duren, want bij recente wetsvoorstellen prijkt nog altijd de naam BAG in de wetsartikelen. Ook bij de onlangs goedgekeurde ophoging van de toltarieven stond in de officiële documenten nog gewoon de naam BAG vermeld in plaats van het door het ministerie gewenste BALM.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement