TLN meldt dat de Europese Commissie wil gaan werken met een ‘transitietachograaf’, waarbij alle functionaliteiten van de Smart Tacho 2 werken, maar zonder het nieuwe extra beveiligde satellietsignaal (OSMNA).

Manipulatie

Het OSMNA-signaal is een extra beveiliging op het satellietsignaal dat de positie van het voertuig vastlegt en moet zo manipulatie tegengaan. In de nieuwe tachograaf wordt die positie vastgelegd wanneer het voertuig een landsgrens passeert en wanneer de functie ’laden/lossen’ van het voertuig wordt bediend. Ook houdt het apparaat de rijtijden bij.

Brussel kiest voor een tussenoplossing omdat uitstel politiek niet haalbaar zou zijn en onwenselijk voor transportondernemers. Het zou dan onder meer langer nodig blijven om te stoppen bij een landsgrens om handmatig een nieuwe landcode in te voeren.

Nieuwe voertuigen moeten vanaf 21 augustus van dit jaar beschikken over de nieuwe slimme tachograaf. In 2022 werd duidelijk dat het beveiligingssignaal, dat geleverd moet worden door het Europese ruimtevaartagentschap, niet op tijd klaar is. Het was lang onduidelijk welke gevolgen dit met zich mee zou brengen.

Update

De Commissie verwacht dat de beveiliging op een later moment alsnog kan worden toegevoegd aan de slimme tachograaf. Dat zou dan moeten gebeuren via een software-update. TLN zegt echter nog te wachten op de garantie dat dit inderdaad mogelijk wordt. Als dat niet zo is, moet het mogelijk zijn om met de transitietachograaf door te mogen blijven rijden, stelt de belangenbehartiger.

Over het voorstel van de EC vindt begin maart definitieve besluitvorming plaats door de lidstaten in het Road Transport Committee.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement