De jonge chauffeurs moeten het eerste jaar nog wel met een ervaren bestuurder op de bijrijdersstoel rijden. Dat moet iemand zijn die minimaal 25 jaar oud is en al vijf jaar een rijbewijs heeft. Bovendien moet de begeleider een chauffeursopleiding hebben afgerond.
Daarnaast moet het voor chauffeurs van buiten de Europese Unie makkelijker worden om een EU-rijbewijs te krijgen. Meerdere transportbedrijven zijn al bezig om krachten uit zogenoemde derde landen aan te trekken. Bijvoorbeeld Girteka en Waberer’s, die hun pijlen op India en de Filipijnen richten.
School-to-wheel gap
De wereldwijde transportorganisatie IRU is positief over het voorstel. Volgens de organisatie kunnen jongeren zo makkelijker doorstromen in de transportsector na hun middelbare school. ‘Wij verwelkomen het voorstel van de Europese Commissie om jongeren de kans te geven vrachtwagenchauffeur te worden’, zegt lobbydirecteur Raluca Marian. ‘Dit zal het ‘school-to-wheel gap’ aanzienlijk verkleinen.’
In Nederland kunnen jongeren al langer vanaf 17 jaar met een personenauto de weg op met begeleiding. Als het aan de Europese Commissie ligt moet die regeling nu in de hele EU gaan gelden.
De minimale leeftijd om een C-rijbewijs voor vrachtwagens te halen is in Nederland 18 jaar, mits het in combinatie met code 95 wordt gehaald. Zonder de vakbekwaamheid moeten leerlingen minimaal 21 jaar oud zijn om examen te doen.
In Europa is een tekort aan ongeveer 425.000 chauffeurs, 10% van het totaal. Volgens de IRU kan dit tekort verdriedubbelen tegen 2026 als niet de juiste maatregelen worden getroffen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?